عروسی یا مراسم ازدواج، یه مراسم قشنگتر و دوست داشتنیه که اتحاد دو نفر واسه گذروندن راه آینده زندگی خود به صورت مشترک رو نشون میده. هر فرهنگی رسوم و سنن ازدواج مخصوص به خود رو داره که در بیشتر موارد به باورهای دینی و بعضی وقتا هم مسائل ماوراء الطبیعه مربوط می شه.
این وسط بعضی از این سنن ازدواج در بعضی از نقاط جهان متفاوت تر و عجیب تر از دیگری بوده و جلب توجه می کنن.  مثلا در جزایر مارکویساس در پولینزی فرانسه، بعد از این که مراسم عروسی تموم شد، خونواده و بستگان عروس رو به پایین و در کنار هم روی زمین دراز میکشن.

بعد عروس و داماد از روی اونا رد شده و محل برگزاری عروسی رو ترک می کنن انگار که از روی یه فرش معمولی رد می شن.
قبلاً هم در مقاله ای شما رو با بعضی از این سنتای عجیب و باورنکردنی آشنا کرده بودیم و در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی دیگه از عجیب ترین و غیرمعمول ترین روش ها و سنتای مربوط به ازدواج در سراسر جهان آشنا کنیم.

۱۰- فرانسه: دزدیدن داماد و ایجاد مزاحمت واسه زن و شوهر

در فرانسه وقتی که دو نفر با هم ازدواج می کنن (مخصوصا در مورد زن و شوهر جوون)، دوستان و خونواده اونا در خونه این دو حاضر شده و با کوبیدن بر ماهیتابه و کتری شروع به فریاد زدن و آواز خوندن می کنن. زوجی که تازه ازدواج کردن هم باید بیرون اومده و با نوشیدنی و اسنک از میهمانان پرسروصدای خود پذیرایی کرده و در مواردی حتی به اونا پول بدن که دست از سروصدا ورداشته و خونه رو ترک کنن. در مواردی حتی بدتر اتفاق می افته و اگه این میهمانان ندیده گرفته شن، اونا به زور وارد خونه شده و داماد رو می دزدند و در فاصله ای طولانی از خونه اونو به حال خود رها می کنن.

اینجوری در حالی که داماد بیچاره لباس مناسبی به تن نداره و بعضی وقتا به طور کاملً برهنه س باید خود رو به خونه اش برسونه. این سنت ازدواج فرانسوی که «چاریواری» یا «شاریواری» (charivari) اسمشه از دوران قرون وسطی شروع شده.
در اون دوران اگه بیوها خیلی زودتر از اون چیزی که مورد قبول بیشتر بود ازدواج دوباره می کردن، همسایگان این سنت پرسروصدا رو در شب عروسی اون اجرا می کردن. اما این سنت امروزه به حرکتی خوشحال کننده و باحال و شادی آور تبدیل شده و جنبه تنبیهی خود رو از دست داده.

۹- موریتانی: چاق کردن اجباری دختران

در موریتانی هر چی یه دختر چاق تر باشه باحال تر به نظر می رسه. واسه همینه که والدین این دختران رو که در سنین پایین (بعضی وقتا ۵ سالگی) درزمان فصل تابستون به «کمپای چاقی» می فرستند تا وزنشون زیاد شه.
این سنت در موریتانی «لبلو» (Leblouh) اسمشه که طی اون دختران مجبورند مقدار زیادی غذا بخورند و در بعضی موارد هم این کار به صورت تغذیه اجباری صورت میگیره. در بعضی از موارد این دختران مجبورند روزی ۱۶٫۰۰۰ کالری انرژی وارد بدن خود کنن. مردم موریتانی می گن که اندام زن هر چی بزرگ تر باشه به همون اندازه جای بیشتری در قلب شوهرش اشغال می کنه.

هم اینکه اندام همسر به معنی ثروت شوهر هم هست چون هر چی ثروت و توانایی مالی ایشون بیشتر باشه از پس هزینه های همسری با اندام بزرگ تر و قاعدتاً هزینه هایی بیشتر برخواهد اومد. وقتی که وقت ازدواج فرا برسه، داماد عروس خود رو انتخاب کرده و با خونواده خود واسه خواستگاری و توافق با خونواده اون پیشقدم می شه.
هر چی دختر اندام بزرگ تری داشته باشه بیشتر مورد توجه داماد و خانوده اش قرار میگیره.

۸- اسکاتلند: مشکی کردن عروس و داماد

سنت موسوم به «مشکی کردن» (Blackening) یه سنت قدیمی ازدواج در اسکاتلنده که قبل از مراسم عروسی و به عنوان نماد سخت بودن ازدواج انجام می شه.
در این سنت، سرتاپای عروس یا داماد و یا هر دوی اونا به وسیله دوستان و خونواده های اونا به چیزی بدبو و حال بهم زن مانند تخم مرغ، ماهی مرده، غذای فاسد، شیر مونده، قیر، لجن یا آرد آغشته می شه.
بعد اونا رو به یه درخت می بندن یا سوار بر یه وانت روباز در سراسر شهر می چرخونن.

هدف این سنت اینه که بدترین و ناراحت کننده ترین شرایط رو واسه عروس و داماد بسازن و تا آنجایی که امکان داره افراد بیشتری اونا رو در این شرایط ناخوشایند ببینن. باور اسکاتلندیا بر اینه که عروس و داماد پس از پشت سر گذاشتن اینجور آزمون سختی در کنار هم، می تونن از همه سختیا و مشکلاتی که ازدواج به دنبال داره عبور کنن. این سنت بیشتر در بخشای دهاتی شمال شرقی اسکاتلند رواج داره.

۷- چین: گریه کردن عروس در مراسم عروسی

در میان مردمون «توجیا» (Tujia) رسمه که هر عروسی باید در مراسم عروسی خود گریه کنه.
افراد سن بالا این قوم می گن که این سنت نشون دهنده سپاسگزاری و عشق عروس به والدین و اعضای خونواده اشه. اگه عروس گریه نکنه، مهمانان عروسی به اون به چشم یه دختر بی فرهنگ نگاه می کنن. عروس از یه ماه قبل از عروسی گریه کردن رو شروع می کنه.

اون هر شب یه ساعت با صدای بلند گریه می کنه.

پس از ۱۰ روز، مادر عروسی در این کار به دخترش ملحق می شه و پس از اونم مادربزرگ عروس و دیگه بستگان مونث به اون خواهند ملحق شد.
این اشکا بیان کننده ناراحتی و غم نیس بلکه نماد شادی و امیدواری به نظر میان. البته این سنت دیگه مانند گذشته رواج نداره.

۶- جزیره برنئو (مالزی): محرومیت زن و شوهر از دستشویی رفتن

هر چند سنتای مختلفی مربوط به ازدواج در میان مردمون «تیدونگ» (Tidong) در جزیره برنئو مالزی دیده می شه اما عجیب ترین اونا سنتیه که براساس اون زن و شوهر تا ۳ روز پس از ازدواج اجازه رفتن به دستشویی رو ندارن. این سنت بدین معناست که عروس و داماد باید به مدت سه روز متوالی دستشویی خود مثل ادرار و مدفوع رو باید نگه دارن. اگه اونا درزمان این مدت به دستشویی برن، اینجور کاری واسه ازدواجشون بسیار بدُمن میشه.

این مقاله را هم بخوانید :   قوانین کانادا برای تولد فرزند والدین غیر کانادایی در این کشور

مثلا به باور مردمون این قوم، در صورت اینجور کاری، زندگی زن و شوهر پر از خیانت بوده یا حتی به مرگ فرزندان در سنین ابتدایی می رسه. درزمان این سه روز، گروهی از دور و بریا و خونواده عروس و داماد که مسئولیت دادن مقادیر کمی غذا و آب رو به اونا رو دوش دارن، مواظب هستن که عروس و داماد به دستشویی نرن. بعد از تموم شدن این سه روز، عروس و داماد حموم کرده و اجازه برگشت به زندگی عادی رو پیدا می کنن.

۵- چین و مغولستان: سر بریدن و تیکه تیکه کردن جوجه

مردمون «دائور» (Daur) در چین و بخشایی از مغولستان، روشی بی همتا واسه انتخاب تاریخ عروسی دارن. عروس و داماد با در دست گرفتن یه چاقو به صورت مشترک از اون واسه سر بریدن یه جوجه استفاده کرده و بعد بدن اونو تیکه تیکه می کنن. اگه کبد جوجه سالم باشه، زن و شوهر می تونن تاریخی رو باری ازدواج خود تعیین کرده و شروع به آماده سازی مقدمات کنن. اما اگه کبد جوجه دچار مشکل باشه این موضوع رو نشونه بد یمنی دونسته و زن و شوهر مجبورند این سنت رو تکرار کنن تا این که جوجه ای با کبد سالم پیدا شه.

۴- هند: ازدواج با درخت موز

در بخشایی از هند، مطابقت ازدواج با مسائل مربوط به نجوم و ستاره شناسی نقش بسیار مهمی در ازدواج و مراسم عروسی داره.
اگه عروس در برج مریخ به دنیا اومده باشه اون نفرین شده در نظر گرفت شده و ممکنه باعث مرگ زودتر از موعد معمولی شوهر خود شه.
چه زیادن دختران هندی که فقط به دلیل همین باور دست به تغییر تاریخ تولد خود زده و یا واسه همیشه مجرد باقی می مانند. واسه نابود کردن این اثر بد، عروس باید اول با یه درخت موز ازدواج کنه.
بعد این درخت نابود شده و نفرین و بدشگونی ازدواج از بین میره. البته این سنت غیرقانونی اعلام شده چون حقوق زنان رو پایمال می کنه.
اما با اینحال ممنوع بودن هم مردم هند این سنت رو انجام داده و حتی ستاره سرشناس بالیوودی، آیشواریا رای، هنگام ازدواج با آبیشک باچان از این سنت پیروی کرده و اول با یه درخت موز ازدواج کرد.

۳- ولز: تقدیم کردن قاشق چوبی به عروس

از اوایل قرن نوزدهم میلادی، در ولز سنتی بی همتا واسه نشون دادن عشق و علاقه بین زن و شوهر به وجود اومد. در این سنت، مردان جوون یه تیکه چوب ورداشته و از اون یه قاشق قشنگتر می سازه. بعد اونو به دختری که می خواد با اون ازدواج کنه به عنوان نماد عشق و علاقه هدیه میده. اگه دختر این هدیه رو قبول کنه، قاشق نامبرده به نماد نامزدی و عشق بین اون دو تبدیل می شه.
این قاشق نماد تعهد و قولیه که داماد به عروس میده مبنی بر این که هیچ وقت اونو گرسنه نمی ذاره. امروزه این قاشقا رو میشه در بازار خرید. هم اینکه این قاشقا رو به عنوان هدیه در موارد دیگه به دختران هدیه میدن.
این سنت تو یه سریای دیگه از نقاط اروپا هم دیده می شه.

۲- قوم ماسایی در آفریقا: تف کردن بر سر تراشیده عروس

قوم ماسایی در آفریقا سنتای زیاد و منحصربفردی در مورد ازدواج دارن اما عجیب ترین اونا سنت تف کردنه. بعد از این که خونواده عروس و داماد بر سر ازدواج فرزندان خود به توافق رسیدن تاریخ عروسی تعیین می شه.
در روز عروسی، افراد سالخورده قبیله شیری که در دهن دارن رو در کنار در ورودی خونه عروسی تف می کنن تا مراسم عروسی شروع شه.
بعد لباسای رنگارنگ و گردنبندی که از صدف و مهره ساخته شده بر عروس پوشونده شده و موهای اون تراشیده می شه و با با روغن گوسفند چرب می شه.

بعد پدر عروس بر سر و سینهای دختر خود تف می کنه.

این کار، براساس باورهای مردم قبیله، باعث خوش یمنی ازدواج و موفقیت و خوشبختی آینده عروس در کنار شوهرش می شه.

۱- هند: انصراف داماد از ازدواج

یکی دیگه از رسوم ازدواج عجیب و غریب در جهان مربوط به قوم برهمایی تامیل در جنوب هنده. در یکی از رسوم جور واجور این قوم، داماد طوری وانمود می کنه که از ازدواج منصرف شده و واسه تبدیل شدن به یه راهب برهمایی مراسم عروسی رو ترک می کنه، در حالی که اعضای خونواده اش اونو تشویق می کنن که مجلس رو ترک نکرده و مراسم عروسی خود رو ادامه بده. راهب برهمایی که به ازدواج عروس و داماد رسمیت می بخشه هم در تشویق داماد واسه موندن و ازدواج کردن شرکت می کنه.
در آخر داماد به سالن محل برگزاری عروسی رفته و خونواده عروس به استقبال اون میان و اینجوری مراسم عروسی شروع می شه.