اثر عمیق روابط خانوادگی بر ابعاد جور واجور زندگی افراد بر کسی پوشیده نیس.
این مسأله در مورد روابط آبجی و برادرها هم صدق می کنه و اونا نقش بسیار مهمی در زندگی همدیگه دارن. از اونجایی که خواهرا و برادرها بیشتر تو یه محیط، در کنار هم پرورش پیدا می کنن، مدت زمان بسیار زیادی رو در تعامل با همدیگه می گذرونن. تحقیقات علمی نشون میده اثرات روابط خواهرها و برادرها بر زندگی همدیگه ابعاد مختلفی داشته و این اثرات تا آخر عمر با اونا میشه. در ادامه می خوایم ببینیم خواهرها و برادرهای ما چه تأثیری در زندگی ما دارن.

۱- هر چی تعداد آبجی و برادرها بیشتر باشه خطر طلاق کمتر می شه

اگه از خونواده پرجمعیتی هستین، احتمال طلاق در شما کمتره. محققان امریکایی در پژوهشای خود فهمیدن کسایی که آبجی و/ یا داداش دارن در مقایسه با یدونه فرزندها، احتمال متأهل باقی موندن در اونا بیشتره. در خونواده های بزرگ تر افراد شاید فرصت بیشتری دارن تا ایجاد یه رابطه خوب، همدلی، گفتگو و مهارتای مؤثر در استواری ازدواج رو یاد بگیرن.

۲- نورچشمی مادر بودن در دچار شدن به افسردگی نقش داره

محققان امریکایی در پژوهشای خود فهمیدن نشونه های افسردگی بیشتر در میان بزرگسالانی شایع بود که در مقایسه با آبجی و برادرهایشان خود رو به مادرشون نزدیک تر می دونستن. شاید رقابتای میان آبجی و برادرها در این مسأله نقش داره (توجه مادر شاید فشار احساسات و رفتارای منفی و حسادت آمیز آبجی و برادرها رو خنثی نمی کنه) و یا اینکه احتمال بیشتری هست نورچشمیا از مادر سن و سال دار خود مراقبت کنن که این مسأله خود اثر روانی منفی ای داره.

۳- داشتن آبجی و/ یا برادری از جنس مخالف باعث تقویت مهارتای ایجاد رابطه با شریک عاطفی می شه

داشتن آبجی و/ یا برادری از جنس مخالف می تونه اعتماد به نفس شخص رو در روابط عاطفی خود بالا ببره. تحقیقات محققان امریکایی نشون میده داشتن آبجی و / یا برادری از جنس مخالف، به طور طبیعی این فرصت رو به وجود می آورد تا افراد رابطه با جنس مخالف رو یاد بگیرن و شاید چالشای این رابطه رو بفهمن.

۴- چاقی آبجی و برادرها، خطر دچار شدن به چاقی رو در فرد بالا می بره

تحقیقی نشون میده فارغ از اینکه وزن والدین چیجوری باشه، چاقی آبجی و/ یا داداش بزرگ تر، احتمال دچار شدن به چاقی رو در کودکان به اندازه ۵ برابر بیشتر می کنه.
در مورد آبجی و برادرهای همجنس، این احتمال در میان برادرها بیشتر از خواهرهاه. در مورد آبجی و برادرهای با جنس مخالف، چاقی آبجی در احتمال چاقی داداش کوچیک تر اون اثر گذاره اما چاقی داداش در احتمال چاقی آبجی کوچیک تر اون اثر چندانی نداره.

۵- دخترائی که داداش دارن، مسئولیت شون واسه نگهداری از والدین بیشتر می شه

محققان امریکایی فهمیدن معمولا خواهران بار مسئولیت نگهداری از والدین سن و سال دار خود رو متحمل می شن و شاید پسران خونواده این مسئولیت رو به خواهران شون واگذار می کنن. محققان فکر می کنن دلیل این مسأله اون هستش که زنان بیشتر با تفکر پرستاری از بقیه تربیت می شن و شاید مادران سن و سال دار بیشتر راحت هستن که دختران شون از اونا نگهداری کنن تا پسران شون.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۰ واقعیت جالب در مورد بادیگاردها؛ از محافظ هیتلر تا برادر آل کاپون [قسمت اول]

۶- آزار و اذیتای آبجی و برادرها می تونه اثرات موندگاری بر فرد داشته باشه

کشمکشای گاه و بیگاه میان آبجی و برادرها پیشگیری ناپذیره. اما محققان در پژوهشی فهمیدن کودکانی که مورد آزار و اذیت آبجی و برادرهایشان قرار گرفتن (آزار و اذیت به معنی تمسخر کلامی یا خشونت فیزیکی مثل مشت و لگد زدن)، در مقایسه با کسایی که تجربه آزار و اذیت آبجی و برادرهایشان رو نداشتن، احتمال افسردگی یا خودزنی در سن ۱۸ سالگی و هم اینکه اضطراب در اونا به اندازه ۲ برابر بیشتر بود.

۷- مرگ آبجی یا داداش، خطر بروز مشکلات قلبی رو خیلی در فرد زیاد می کنه

تحقیقات جدید نشون میده بعد از مرگ آبجی یا داداش، مخصوصا بر اثر حمله قلبی، خطر مرگ در نتیجه حمله قلبی در باقی آبجی و برادرها طی سالای آینده خیلی زیاد می شه.
با اینکه دلیل این مسأله هنوز معلوم نیس، اما محققان خاطر نشون می کنن دلیل اون می تونه اضطراب طولانی یا عادتای آبجی یا داداش ماتم زده مثل مصرف مشروبات الکلی، سیگار کشیدن، داشتن رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن باشه.

۸- مریضی قلبی آبجی یا داداش، خطر دچار شدن رو در فرد می بره

محققان سوئدی فهمیدن کسایی که در میان آبجی و برادرهایشان، دو نفر یا بیشتر دچار لختهای خونی درون سیاهرگای عمقی یا همون مریضی ترومبوآمبولی وریدی هستن، خطر دچار شدن به این لختها در این آدما به اندازه ۵۰ برابر بیشتره. خطر دچار شدن به ترومبوآمبولی وریدی در مردان بیشتر از زنونه و دیگه خطر فاکتورهای این مریضی عبارتند از عمل جراحی، مشکل قلبی، مصرف سیگار، چاقی، سرطان، کم بودن فعالیت بدنی، نشستن یا خوابیدن در تخت، شکستگی پاها یا لگن و مصرف قرصای ضد بارداری. اگه سابقه دچار شدن به ترومبوآمبولی وریدی در خونواده شما هست، قبل از هر گونه جراحی ای، دکتر خود رو در جریان بذارین تا اقدامات پیشگیرانه ای واسه جلوگیری از خطر لخته شدن خون صورت دهد.

۹- یدونه بچه بودن حتما به معنی لوس شدن نیس

تحقیقات جدید نشون میده توانایی کودکان یدونه بچه در ایجاد رابطه با همسن و سالان شون کمتر از کودکانی که آبجی و داداش دارن نیس.
محققان فکر می کنن کودکانی که به مدرسه می رن در فعالیتای فوق برنامه مثل کارای هنری و ورزشی شرکت می کنن و در داخل و خارج مدرسه با بقیه رابطه برقرار می کنن. واقعا یدونه فرزندها از وقتی که به مدرسه می رن فرصتای زیادی واسه رشد مهارتای اجتماعی خود به .