شاید این عبارت رو شنیده باشین که می گن رژیم غذایی افراد، بر روحیه و رفتار اونا تاثیر مستقیم داره.
یعنی شما به واسطه غذایی که میل می کنین، واکنشای رفتاری متفاوتی هم ممکنه در شرایط جور واجور از خود نشون بدین.

در این مطلب قراره به طور خاص به تاثیر رژیم غذایی روی خلاقیت و کارایی افراد صحبت کنیم.
در عین حالا که غذا روی شخصیت افراد تاثیر میذاره، می تونه روی شغل و بازدهی کاری اونا هم اثر داشته باشه. یعنی غذاهای مصرفی شما رابطه مستقیم با اندازه ابتکار و کارائی‌تون در محل کار داره.

تقریبا همه میدونیم که سیستم هضم و گوارش غذا از انرژی بدن واسه انجام وظایف خود بهره میگیره. بدن به صورت کلی انرژی بالایی داره.
بخاطر این، اگه می خواید تا از ذهن و جسم خود بهترین خروجی رو دریافت کنین، باید در سبک غذاخوردن خود هم تجدید نظر کنین.

پرخوری و مصرف مواد غذایی نادرست می تونن موجب ضعیف شدن قوه خلاقه شما بشن. اما باید بدونین که رابطه این دو مورد بسیار عمیق تر از اون‌چیزیه که تا حالا گفتیم.

 

کربوهیدراتا، قاتل خلاقیت هستن

 

مطمئنا کربوهیدرات واسه داشتن یه رژیم غذایی سالم، بسیار لازم و ضروریست و هیچ شکی در این نیس.
اما باید این رو هم مورد توجه داشت که لازم هم نیس که کربوهیدرات در همه وعده های غذایی خود بذارین. مخصوصا در مورد روزای کاری، مصرف زیادتر از اندازه اون می تونه موجب نابود کردن خلاقیت و کارکرد خوب مغز بشه.

این ماده بیشتر در نونا و غذاهای شیرین پیدا میشه و با اندازه قندخون رابطه مستقیم داره و می تونه موجب از بین رفتن انرژیای ذخیره شده بشه. غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارن، دلیل می گردن که بدن انسولین زیادی تولید کنه و از طرفی هم ترشح هورمونای خواب مثل سروتونین و تریپتوفان رو در مغز زیاد می کنن.

در واقع باید گفت که تازگیا کشف شده که مقدار اضافی سروتونین بدن، در دل و روده جمع می شن.
به همین خاطره که تغذیه با انرژی بدن رابطه مستقیم داره.

کمبود قند خون = ضعف در کنترل رفتار

خیلی از ما ممکنه ندونیم که خودکنترلی چقدر به خلاقیت و ایده‌پردازی ربط داره.
توانایی تمرکز کردن روی یه کار، مستقیما به اراده فرد مربوطه.

بخاطر این، پیرو تحقیقاتی که تازگیا صورت پذیرفته مشخص شده که توانایی مقاومت کردن در برابر وسوسها و خواسته های داخلی و انجام کارای درست و نیاز به جای اتلاف وقت بسیار بیشتر از تصور به اندازه گلوکز خون بستگی داره.

«اندازه گلوکز» تعریف دیگری واسه «قند خون» هستش.
تقریبا همه تجربه افت قند خون در نتیجه کمبود غذا یا گرسنگی رو تجربه کردیم و خوب میدونیم که چه تاثیر بدی می تونه روی احساسات و حالتای روحی‌مون داشته باشه.

در واقع، در تحقیقاتی که به‌تازگی در نشریه «بازبینی شخصیت و روانشناسی» منتشر شده، نوشته شده: «گلوکز همه انرژی لازم واسه تقریبا همه فعالیتای مغز رو آماده می کنه، و این احتمال هست که خودکنترلی، به عنوان یه روند گرون در مورد فعالیتای مغز، به طور خاص به گلوکز وابسته باشه.»

این مقاله را هم بخوانید :   نگاهی به داخل عمارت ۳۸٫۵ میلیون دلاری «سلن دیون» در ایالت فلوریدای آمریکا

به زبون ساده تر باید گفت، کم شدن اندازه قند خون دلیل کاهش نیروی اراده و به دنبال اون، موجب کاهش توانایی فرد واسه باقی موندن روی یه کار می شه.
در نتیجه، اگه قندخون کم باشه، کارایی فرد هم کاهش پیدا می کنه.

رژیم غذایی هم اینکه روی چرخه خواب تاثیر مستقیم دارن

بدن آدم به وسیله «ریتمای شبانه روزی» اداره می شه.
این الگوها به ما دیکته می کنن که چه وقتی خسته میشیم، به خواب نیاز داریم و یا چه وقتی پرانرژی هستیم.

باید بدونین که مسائل مختلفی می تونه این ریتم رو بر هم بزنه. یکی از آسونترین اونا وقتیه که شما به نیمه دیگه کره زمین سفر می کنین و به دلیل برعکس بودن منطقه وقتی، چرخه طبیعی خواب بدنتون به هم می ریزه. اما جالبه که یکی از عوامل اصلی این بی‌نظمی، رژیم غذایی ماست. سبک غذاخوردن تاثیر مستقیم روی چرخه خواب داره و باعث می شه تا وقتی که واقعا دوست ندارین، احساس خستگی کنین.

وقتی به بحث اولویتای بدن می رسیم، غذاخوردن در درجه بالاتر از خواب قرار میگیره. به همین خاطره که رژیم غذایی روی ریتم شبانه روزی بدن تاثیر مستقیم داره.

بدن آدم یه ساعت داخلی داره و هر چی قدر واسه همراستایی با اون به واسطه رژیم غذایی بیشتر تلاش کنین، به همون اندازه بیشتر می تونین از نیروی داخلی خود واسه انجام بهتر امور بهره بگیرین.

در این رابطه کارشناسان تاکید دارن که از خوردن غذا هنگام غروب دوری کنین چون موجب ارسال سیگنالای دستور کار  به بدن می شه.
هم اینکه اندازه مصرف غذاهای چرب رو به‌خاص وقتی فشار فکری زیادی دارین، کم کنین. در آخر هم پیشنهاد می کنن که صبحونه کامل و مقوی بخورین و تلاش داشته باشین که دیگه وعده های غذایی تون سبک تر و کم‌حجم تر از صبحونه باشه.

در آخر هم یادآوری کنیم که رژیم غذایی روی کارکرد مغز، فعالیت بدن و اندازه خلاقیت و ابتکار افراد تاثیر مستقیم داره.
اگه کلی مواد غذایی مصرفی شما رو غذاهای چرب، شیرین و پرکالری تشکیل میده، باید در اسرع وقت واسه تغییر این رژیم غذایی ناسالم دست به کار شین.

هر چی بیشتر به سمت مصرف موادغذایی سالم که کمترین کربوهیدرات و چربی رو دارن، پیش برید، خلاقیت بیشتر و خواب باکیفیت تری رو تجربه می کنین.