وقتی وارد هواپیما شده و همه مسافران در جای خود مستقر می شن، مهماندار در میان جملات همیشگی و تکراری خود، از مسافران درخواست می کنه تا در طول پرواز تلفنای هوشمند خود رو خاموش کرده و تا توقف کامل هواپیما روی زمین، اونو روشن نکنن.

اما تا حالا فکر کردین که اگه از این درخواست سرپیچی کرده و این کار رو نکنین، چه اتفاقی واسه اون روی میده؟

یکی از دلایل گفته شده واسه تاکید روی این اینه که موبایلا در ارتفاع ۱۰ هزار پائی، سیگنالای قوی تری ارسال می کنن که ممکنه روی سیستم الکترونیکی هواپیما مشکل ایجاد کنه.

البته، یکی از مهندسان قبلی بوئینگ به نام «کنی کرچوف» در این رابطه گفته: «اسمارت فونا فی نفسه موجب سرنگونی یا سقوط هواپیما نمی شن. بلکه سیگنالاشون می تونن در سیستمای الکترونیکی پرواز مشکل ایجاد کرده و موجب پریشونی و گیجی، یا ایجاد کار دوبرابر واسه خلبان در طول انجام بخشای مهم پرواز یعنی تیک آف و فرود اومدن بشن.»

باید اینم بگیم که که پیرو پیشرفتای گذشته فناوری، خطرات این موضوع به کمترین اندازه خود رسیده. واقعا باید گفت در سال ۲۰۱۴، آژانس امنیت پرواز اروپا اعلام کرد که دیوایسای الکترونیکی هیچ گونه خطری واسه پرواز ندارن و این مشکلات مستقیما به سیستمای پرواز خطوط هوائی جور واجور مربوطه.

حتی باید بدونین این روزا بعضی از خطوط هوائی  اجازه ایجاد تماس تلفنی در طول پرواز رو از راه شبکه های مخابراتی برون مرزی مثل AeroMobile  و On Air به مسافران میدن.
این هواپیمائیا شامل امارات، ویرجین، بریتیش ایرویز و ۲۷ شرکت دیگه هستن.

با همه این تفاسیر، آژانسای امنیت پرواز  FAA و FCC بازم ایجاد تماس صوتی از راه گوشی موبایل در طول پرواز رو ممنوع اعلام کردن. البته به گفته یکی از کارکنان بخش ارتباطات خارجی FAA به نام الیزابت ایشام، با اینکه ایجاد تماس صوتی از راه هر دیوایسی در طول پرواز ممنوعه اما این موضوع به خود خطوط هوائی بستگی داره که تشخیص بدن که سیگنالای موبایل روی سیستم پرواز اونا تاثیر داره یا خیر.

هم اینکه به واسطه تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، اعلام شد به موجب وجود ایستگاه های تلفنای مخابراتی آنبورد، هیچ اشکالی در سیستم پرواز هواپیماها به واسطه سیگنالای موبایل پیش نمیاد.

این مقاله را هم بخوانید :   کامل ترین و بهترین فیلم های هر ژانر سینمایی تمام دوران را بشناسید [قسمت دوم]

این ایستگاه های مینیاتوری «پیکوسلز» نام دارن و به مسافران امکان برقرار تماس تلفنی بدون این که روی سیستمای آنبورد تاثیری داشته باشن رو میدن.

هم اینکه ، «آلیسون مارکی» متخصص امنیت هوائی هم بیان داشته که خیلی از دیوایسای الکترونیکی امروزی، خودشون محافظایی واسه پیشگیری از ایجاد مشکل دارن. با اینکه FCC با این موضوع موافقه اما هنوز معلوم نیس که اجازه به کار گیری موبایل رو به کاربران میده یا خیر.

قانون الان FCC مبنی بر ممنوع بودن به کار گیری اسمارت فون در هواپیما از ۲۰ سال پیش به خاطر مراقبت در برابر تداخلات رادیویی در شبکه های موبایل روی زمین وضع شده.
به گفته همین آزانس، فناوری ای که مستقیما روی هواپیما نصب شده و از اینجور تداخلاتی پیشگیری می کنه، الان هست و در خیلی از کشورای دنیا استفاده میشن.

این یه تصمیم فنیه و اگه انجام شه، شرکتای هواپیمائی می تونیم امکان ایجاد تماس تلفنی در طول پرواز که سال هاست به اون فکر می کنن رو واسه مسافران خود آماده کنن.

البته FCC در مورد اینکه خیلی از مسافران بهتر می دونن که اجازه ایجاد تماس تلفنی به اونا داده نشه. چون این موضوع بسیار آزاردهنده به نظر می رسه. مخصوصا اگه مثلا کنار دستی شما با صدای بلند در تموم طول پرواز بخواد در مورد مسایل کاری اش بحث کنه.

در آخر هم بگویئم با همه این تفاسیر، هیچ دلیل روشنی واسه خاموش نگه داشتن موبایل در طول پرواز ارائه نشده.