براساس لایحه بودجه سال ۹۷ که سید حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، چند روز پیش تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، مشکلات خروج از کشور طی رشدی بی سابقه، از ۷۵ هزار تومن به ۲۲۰ هزار تومن رسید که افزایش سه برابری رو نشون می‌دهد.

این اقدام با نارضایتی بخش بزرگی از جامعه همراه بوده و درخشش این افزایش خیره کننده رو در بیشتر پست‌های کاربران می‌توان دید. اما به چه دلیل اینجور مشکلات زیادی باید از مسافران ایرونی دریافت شه و منطق افزایش ۳ تا ۶ برابری اون چیه؟

بعضی از کاربران فکر می کنن که دولت می خواد از استقبال مردم به انجام سفرهای خارجی واسه خود درآمد خیلی زیادی به دست بیاره. بعضی هم این اتفاق رو با عباراتی مثل «تنبیه سفر به خارج» یا «جریمه خروج از کشور» یاد می کنن تا بدین روش اعتراض خود به این اتفاق رو نشون بدن.

تعدادی از کاربران این شبکه‌ها خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نوشته‌ان اونا بهش رای ندادند که «مشکلات خروج از کشور چندین برابر» شه.
یا با طعنه بیان خوشنودی کرده‌ و اونو راه حل خوبی واسه جلوگیری از «فرار مغزها» دونسته‌ان.

کاربری هم پیشنهاد کرده که فرهنگستان زبون و ادب فارسی، از این به بعد «فرودگاه» رو «سرگردنه‌» بنامد.

بعضی از هنرمندان، ورزشکاران و مدیران بلندمرتبه هم در شبکه های اجتماعی مراتب اعتراض خود رو نمایش دادن که از جمله میشه به  امیرحسین صادقی، ملی‌پوش قبلی تیم فوتبال استقلال اشاره کرد که نوشته: «با این مشکلات خروج، اگه خانوادگی بخوای بری سفر، با قاچاقچی صحبت کنی ارزون‌تر می‌شه که».

پیرو همین حرف، رئیس جامعه تورگردانان ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا هم گفته: «با این مبلغی که واسه مشکلات تعیین کرده‌ان، یه خونواده چهار نفره (در سفر اول) فقط واسه یه سفر باید حدود یه میلیون تومن مشکلات خروج بده. وقتی این پیشنهاد رو مطرح می‌کردن، از خود سئوال پرسیدن با این تصمیم چه گروهی رو از سفر منع یا جریمه می‌کنن؟»

نظرات کاربران در فضای مجازی درباره مشکلات خروج از کشور بسیار جور واجور و زیاده. اما تعدادی از برگزیده های اونا به انتخاب ما رو می تونین در زیر ببینین:

  • درسته دولت روحانی یه‌روزه مشکلات خروج از کشور رو ۳ برابر کرده، عوضش عزت به پاسپورتهامون برگشته. (همراه دو مسافر از اتیوپی و سومالی ۱۸ ساعت در سالن ترانزیت فرودگاه منتظر میمونه)
  • مشکلات خروج از کشور یعنی ناامیدی از جذب توریست و تلاش واسه سهیم‌شدن در درآمد بقیه از گردشگر ایرونی.
  • اگه دولت ‎مشکلات خروج از کشور رو برسونه به ۲۲۰ میلیون تومن راه حل خیلی خوبیه واسه جلوگیری از فرار مغزها

  • دولت مشکلات خروج از کشور رو رسما یه سفر حساب کرده، یعنی شما تو بعضی از فصول با یه میلیون می‌تونی بری استانبول اما باید ۴۴۰ تومن مشکلات بدی! به این میگن روش ابداعی و ابتکاری کسب درآمد از راه جاذبه‌های گردشگری کشورای دیگه!
  • کاش یه سری مشکلات خروج از کشور می‌خریدم احتکار می‌کردم بعد خرد خرد ول می‌کردمش تو بازار، میلیاردر می‌شدم.
  • آقای روحانی! ما به شما رای ندادیم که مشکلات خروج از کشور چندین برابر بشه.

مشکلات خروج از کشور چیه؟

«مشکلات خروج» هزینه‌ایه که یه کشور وقتی که فرد قصد خروج از کشور رو داره از ایشون اخذ می‌کنه. این قانون پس از شروع جنگ ایران و عراق و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور در زمان جنگ تحمیلی، به وسیله دولت وقت واسه جبران بعضی از هزینه‌ها تصویب شد.
اما پس از پایان پیدا کردن جنگ بازم ادامه پیدا کرد.
به‌طوری‌که هزینه این مشکلات هم‌حالا واسه سفرهای هوایی به همه مقاصد کشورای جهان بجز اماکن زیارتی ۷۵ هزار تومنه. اما در پیش‌بینی بودجه سال ۱۳۹۷ این مبلغ به ۲۲۰ هزار تومن زیاد شده که به گزارش خبرگزاری فارس در روز دوشنبه ۲۰ آذر،‌ یه «رکوردشکنی» در بررسی پیشنهادات بودجه در سالیان گذشته بشمار میره.

این مقاله را هم بخوانید :   ۱۲۰ کتاب خوب برای منتقدان ادبی خوب

باحال اینجاس که براساس این لایحه، در سفر دوم به بیرون مرز کشور فرد باید ۳۳۰ هزار تومن و در سفر سوم مبلغ ۴۴۰ هزار تومن رو به عنوان مشکلات خروج پرداخت کنه.
این در حالیه که، مشکلات خروج مسافر از مرزهای کشور واسه زائرین حج (عمره و تمتع) و عتبات عالیات به ازای هر تن، ۱۱۰ هزار تومن و واسه سفرهای دیگه، ۲۲۰ هزار تومن در نظر گرفته شده.

مشکلات خروج از کشور طی رشدی بی سابقه، از ۷۵ هزار تومن به ۲۲۰ هزار تومن رسید که افزایش سه برابری رو نشون می‌دهد.

با این اوصاف دیگه تورهای مسافرتی ارزون خیلی مفهومی ندارن چون باید به هزینه بلیط هواپیما و رزرو هتل، مبلغی بین ۲۲۰ تا ۴۴۰ هزار تومن اضافه شه.
این مبلغ به‌خاص واسه دانشجویانی که بیرون مرز کشور تحصیل می‌کنن بسیار غیرمنصفانه س چون این افراد در طول سال چندین بار به وطن خود سفر می کنن و هنگام برگشت به کشور مقصد باید هزینه‌ سنگین مشکلات خروج از کشور رو هم به مخارج خود اضافه کنن.

این در حالیه که خیلی از کشورها اینجور منبع درآمدی از شهروندان‌شون ندارن و مبلغی به عنوان مشکلات خروج از کشور رو دریافت نمی‌کنن یا این مبلغ رو فقط واسه مسافرایی که سفر هوایی دارن در نظر می‌گیرند و سفرهای دریایی و زمینی شامل این مبلغ نمی‌شن.

به طور مثال رقم مشکلات خروج از کشور در ‌استرالیا ٣۵ دلار، اتریش ٨ تا ٣٩ (بسته به کشور مقصد)، آلمان ۵ تا ۶٣ (بسته به کشور مقصد و نوع پرواز)، مکزیک ٢۵، تایلند ٢٢، ترکیه ٨ و بریتانیا بین ١۶ تا ٢۴٠ دلار (بسته به نوع پرواز، نوع سفر و کشور مقصد) ‌است.

اما توجیه دولت در مورد افزایش ۳ تا ۶ برابری مشکلات خروج از کشور چیه؟ 

در توضیحات مندرج در این ردیف خاص درآمدی، از اختصاص ۴۰ هزار تومن از مبلغ دریافت شده از هر فرد به پیشرفت زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و پشتیبانی از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی سخن به میان اومده تا این جور به نظر برسه که هدف از افزایش چندین برابری این مشکلات، نگاه حمایتی به گردشگری کشورمون هم بوده.

موضوعی که مطمئنا موردقبول مردم قرار نمی گیره چون حتی محل هزینه‌کرد این ۴۰ هزار تومانا مشخص نشده و به صورت کلی با عنوان «پیشرفت زیرساختا و تاسیسات گردشگری» یاد شده.
اگه دولت می تونست بگه مثلا این پول قراره صرف احداث سرویسای بهداشتی شه که از کمبودهای بزرگ بخش گردشگری در کشورمونه.

در هر صورت دریافت بودجه کشور از جیب مسافرایی که بسیاری‌شون از شرایط بد گردشگری در کشور فراری هستن و راهی دیگه مقاصد گردشگری در جهان می‌شن، اصلا منطقی نیس.
به این خاطر که هزینه چند میلیون تن از هموطنانمان رو که هرساله به دلایل جورواجور، مثل شرکت در سمینارهای بین المللی به بیرون مرز کشور سفر می کنن، به شکل زیادی زیاد می کنه.
اما دولت یازدهم لایحه بودجه رو به مجلس ارائه کرده؛ لایحه‌ای که با مسافران ایرونی که قصد سفر به بقیه کشورها رو دارن خیلی مهربون نیس.
حالا باید منتظر بمونیم تا ببینیم تصمیم بهارستانی‌ها در مورد این لایحه چه خواهد‌بود.