در قسمت اول گفتار گردشگری در سلطان نشین عمان، نگاهی داشتیم به تعدادی از مقصدهای گردشگری طبیعی و تاریخی این کشور که هرساله هزاران گردشگر رو از سراسر جهان به این کشور آروم و زیبای جنوب خلیج فارس میکشونه.

در گفتار امروز، مقصدهای گردشگری تاریخی و مدرن این کشور قشنگتر رو که در سال ۲۰۱۸ میلادی، یکی از بزرگ ترین مراکز تفریحی خاورمیانه می شه رو مورد بحث و بررسی قرار می دیم تا با بخشی از فرصتای توریستی اون به خصوص در اپرای سلطنتی مسقط آشنا شیم.

دوباره تاکید می کنیم که اگه قصد سفر هیجانی به سلطان نشین عمان رو در نوروز یا ماه های آینده دارین، خط دریایی بین بندر چابهار ایران (بهاری ترین بندر ایران) و بندر مسقط، پایتخت این کشور از آبان ۹۵ برقرار شده و هموطنان می تونن پس از اخذ روادید عمان تو تهران، به بندر چابهار رفته و از اونجا با شناورهای دریایی مجهز، ظرف ۳ ساعت به مسقط برسن. این سفر واسه شما کم تر از ۸۰۰ هزار تومن هزینه در بر داره.

با عمان گردی امروز همراه باشین.

 

 

میراثی قدیمی در مقصدی جذاب

عمان، مقصد گردشگری هیجانی در جنوب خلیج همیشه فارسه. جایی که واسه ما ایرانیا، با وجود حسن همجواری و ارتباطات طولانی سیاسی و اقتصادی تو یه قرن گذشته، به واسطه جذابیتای ترکیه و دبی، اونطور که شایسته س مورد توجه قرار نگرفت.

عمان، سواحلی شنی و قشنگتر و طبیعتی کوهستانی، صخره ای و خشک و بیابانی داره.
در واقع در کشور سیصد هزار کیلومتر مربعی عمان، شکلای جور واجور و اقسام طبیعت رو میشه به نظاره نشست و البته بر خلاف کشور چهار فصل ایران، در اون از پاییز و زمستون خبری نیس.

امکان کویر نوردی و صخره نوردی، به طور باهم در این کشور هست بخاطر این، یکی از مقصدهای صخره نوردی در خاورمیانه رو میشه همین کشور دونست. گردشگری ورزش، بحث مهمی واسه خیلی از کشورای جهان در میدون پیشرفت صنعت گردشگری بوده و بخاطر این، طبیعت عمان، این توانایی رو در اختیار گردشگران حرفه ای قرار داده تا از طبیعت اون استفاده کنن.

حتی کشورهایی که از نظر طبیعی، برفی در اون وجود نداره مانند امارات متحده عربی، پیست اسکی رو به داخل مالای بزرگ خود بردن تا کسایی که به دیار آفتاب و بیابان میان، فرصت اسکی کردن در پیستای مصنوعی رو داشته باشن.

پایتخت عمان  که مسقط اسمشه، یکی از نقاط دیدنی و تاریخی این کشور هستش که موزه های بسیاری در اون قرار داده و موزه ملی و تاریخ طبیعی و اسکناس، بخشی از ظرفیتای موزه گردی اون عنوان شده.
بیشتر از ۵ هزار شی تاریخی در موزه های عمان در برابر دید عمومی قرار گرفته که بعضی بیشتر از پانصد سال قدمت داره.

در واقع باید اقرار داشت که هم از نظر گردشگری ورزشی و هم گردشگری دریایی و هم گردشگری تاریخی، عمان یکی از کشورای خاطره انگیزیه که امکان گردشگری خودمونی و گردشگری لوکس رو واسه طیفای مختلفی از علاقمندان به سفرهای هیجانی، ارائه می کنه.
این وضعیت رو میشه در مراکش هم مثل عمان، در اختیار داشت که در سالای گذشته، با استقبال گردشگران خاص گرد ایرونی قرار گرفته.

میراث فرهنگی غنی عمان تاثیر منفی روی فرهنگ مدرن و سبک زندگی اروپایی بعضی از جمعیت این سلطان نشین سه میلیون نفری نداشته. گر چه سیستم حمل و نقل و فروشگاهی و بانکی و خدمات فناوری اطلاعات در مسقط، پایتخت عمان، فرق زیادی با پایتختای اروپایی و مدرن دوبی و دوحه نداره، اما بناهای فرهنگی و معماریای عجیب، توجه گردشگران رو به خود جلب کرده.

بناهای دیدنی عمان

در سفر به عمان که می تونه در برنامه گردشگری نوروزی هم باشه، قلعه های قدیمی در کنار معماری خیره کننده عبادتگاهای اسلامی، نظرا رو به خود جلب می کنه.
همونطور که در قسمت اول گفتیم، مسجد سلطان قابوس که در سال ۲۰۰۱ میلادی با صرف میلیونا دلار با معماری باشکوه و طراحی معماران اروپایی انجام شد، یکی از مقصدهای دیدنی گردشگری پایتخت این کشور هستش.

سبکای جدید و عجیب معماری بناهای منحصر به فرد در عمان، بخشی از تاریخ غنی این کشور رو جلوه گر کرده. یکی از مناطق دیدنی و تاریخی اون، قلعه بهلاه که اتفاقا مثل قناتای پنج گانه عمان، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده.

قلعه بهلا در سلطان نشین عمان، چشم اندازی موثر داره.
شاهکاری از معماری خاک رسی بوده و شاهدی بر تاریخ غنی این کشوره.

قلعه بهلا یکی از قدیمی ترین قلعه های عمانه و در گذشته دور در دوران حکومت سلسله بنی نبهان (قرن ۱۲ تا ۱۷ میلادی) پایتخت عمان بود. این سلسله ۵۰۰ سال بر عمان حکومت کردن.» در وقتی که مردم بین این دیواره های سفت زندگی می کردن، بیشتر خونها به هم وصل بودن و درون خونها هم تزئینات زیادی وجود داشت.

در فرهنگ عمانیا، به شکافها «روزنه» می گن و مردم در اونا عطر می گذاشتن یا چراغ که می تونست شمع باشه یا فانوس. این روزنها واسه روشنایی در دیوار تعبیه شدن.» پایتخت عمان، مَسقَط، بین دریا و کوه های ناهموار قرار گرفته.

مسقط با سبک معماری شرقی، ترکیب منحصر به فردی از سنت و مدرنیته رو به وجود آورده. بعضی از هنرمندان، مسقط رو به واسطه جذابیتای تاریخی و معماری بناها، نگارخانه ای بدون سقف می دونن و از اون به عنوان شهری الهام بخش و الهام آفرین در تاریخ این کشور یاد می کنن.

به نظر بعضی از هنرمندان، اگه بخوام مسقط رو با رنگ توصیف کنیم رنگ سفید رو باید رنگ غالب دونست. چون که در این شهر تاریخی، همه چیز سفیده به خصوص خونها. البته مقداری رنگ قهوه ای هم در پنجره ها، درها و کوه ها می بینین. هم اینکه رنگ آبی که رنگ دریاست.» به نظر می رسه در مرمر خیره کننده «مسجد جامِع سلطان قابوس» درخشش همه رنگای شهر رو می تونه به عینه دید.

این مسجد یکی از دیدنی ترین بناهای مسقطه که واسه بیست هزار نمازگزار جا داره و یکی از بزرگ ترین مساجد دنیاس که معماری اون در جهان شاهکار هستش.

در واقع، معماری این مسجد آمیزه ای از سنت معماری غرب و شرق آسیا و آسیای مرکزیه.» در بین گنجینه های عجیبی که مسجد در خود جای داده چلچراغی بلورین به ارتفاع ۱۴ متر دیده می شه.

وزن این چلچراغ هشت تنه و بیشتر از ۱۱۰۰ چراغ داره.

نور اون سالن اصلی نمازگزاران رو روشن می کنه که فضایی روحانیست و واسه مردمی که به اینجا میان اهمیت زیاد داره.
این مسجد هویت عمان رو نشون میده و باعث افتخار عمانیا هستش.

این مقاله را هم بخوانید :   کتاب‌هایی که با پوست انسان جلد شده‌اند

نمونه دیگه این هویت جهت (بازار) مشهور شهره که با هزارتوی کوچه هاش یکی از قدیمی ترین بازارهای عمانه و صنایع دستی اون معروفه.

فضایی پر جنب و جوش که رایحه کنهُر در اون به مشام می رسه. جهت «مطرح» جاییه که مردم با هم آشنا می شن و پیر و جوون با هم می شینن و قهوه می خورن و حرف میزنن.

خونه اپرای سلطنتی نشون دهنده معماری عمان معاصر، و دارای ظرفیت به جای بیشترین حد ۱۱۰۰ مردمه. این مجموعه خونه اپرا شامل یه تئاتر کنسرت، سالن، باغای قشنگتر رسمی، بازار فرهنگی با خرده فروشی، رستورانای باشکوه و مرکز هنر واسه تولیدات موسیقی، تئاتر و اپرا.

خونه اپرا سلطنتی مسقط

واسه تماشای عمان جدید، کار سختی در پیش ندارین. زندگی شبونه عمان به همراه موسیقیای اروپایی و آمریکایی و کلابای شبونه و غذاهایی که به وسیله رستورانای شرقی و غربی تا دیروقت سرو می شه، بخشی از روزگار مدرن عمان رو به تصویر میکشه.

البته  چشم انداز آینده شهر رو میشه در اپرای سلطنتی مسقط دید، بنایی که در اون خوانندگان مشهور اپرا مانند پلاسیدو دومینگوو رنه فلمینگ برنامه اجرا کردن و مثل اپرای معروف وین، اسلو و سیدنی، در گروه اپراهای معروف آسیا و جهان در چند سال اخیره. علاقه پادشاه عمان به موسیقی سنتی دلیل شد تا یکی از باشکوه ترین خونهای اپرا در آسیا در پایتخت این کشور بنا شه.

جایی که در سال ۲۰۱۵ میلادی، میزبان گروه موسیقی سنتی رستاک ایران شد تا صدای موسیقی ایران در یکی از باشکوه ترین سالنای اپرا جهان طنین انداز شه.

این اپراخانه، مکانی مجللیه که معماری اون، جزییات عجیبی داره.
صندلیای راحت در کنار استیجی دیدنی که هم امکان برگزاری اپرا رو میده و هم کنسرت. در اینستاگرام این مجموعه، میشه از آخرین برنامه های اون باخبر شد که انگار هر هفته، میزبان گروه های موسیقی معروفی از سراسر دنیاس.

فعالیت عمرانی از سال ۲۰۰۷ میلادی شروع شد و در آخر این خونه اپرا در سال ۲۰۱۱ گشایش گردید و معماری عجیب اون نمایانگر معماری معاصر اسلامیه و برنامه های متنوعی اجرا می شه: از اپرا، باله، و موسیقی جاز گرفته تا موسیقی عربی.

مدیر هنری این اپرا قبلا گفته بود که این اپرا خونه رابطه بین فرهنگای جور واجور رو قوی تر می کنه و به نسل جوون فرصت میده که هم به گذشته خود نگاهی بندازه و هم به آینده ای که در پیشه.

در طراحی این بنا از فرما و جزییات ساختمانای سنتی منطقه و مصالح بومی منطقه استفاده شده.
( سنگا و گچای به کار رفته در بنا از بیابانای عمان جفت و جور شده) خونه اپرا دارای چشم اندازی بی نظیره.

این بنا اولین خونه اپرای موسیقی در خلیج فارسه که در طراحی اون سبک معماری غربی دیده نمیشه. ساختمون از چهار طرف به وسیله باغی وسیع محاصره شده.
در طراحی فضاهای داخلی، جزییات بسیار مورد توجه قرار گرفتن.

ظرافتایی چون طراحی لوستر کریستال و منبت کاری برگ طلا در دکوراسیونای چوبی دیده می شه.
در مجموعه خونه اپرای مسقط بیشتر فضاها چند منظوره طراحی شدن و توانایی کامل سازی فضاها هست.
فقط با فشردن یه دکمه سالن نمایش تئاتر به سالن کنسرت موسیقی مبدل می شه.

سالن کنسرت، فضای وسیع و بسته ایه با دیواره های موازی و بلند و سقف تخت. این پیکربندی، محیطی چشمی و شنوایی ایده آلی رو واسه اجرای شکلای جور واجور موسیقی بوجود میاره. گنجایش سالن اپرا ۱۱۰۰ نفره.

این سالن در چند طبقه طراحی شده.

طبقات بالاتر به شکل نعل اسبی گرد جایگاه ارکستر قرار دارن. در طراحی نمای خارجی خونه اپرای مسقط، اصول پایه معماری منطقه گرم و مرطوب دیده می شه:

به کار گیری حجمای زیاد پر و خالی در ساخت بنا به خاطر ایجاد سایه و کوران، ایجاد ایوون، رواق و تراسای وسیع ، تعبیه بازشوهای عمودی و با ارتفاع زیاد ، به کار گیری رنگ روشن در نمای خارجی بنا تکنولوژی در ساخت خونه اپرای مسقط از سیستمای پیشرفته خودکار واسه کنترل مراحل اجرا استفاده شده.

پیشنهادای عمان گردی

۱- اگه خواهان سفر به عمان در ایام نوروز و بهار ۹۶ هستین، اطلاعات روادید رو از درگاه سفارت عمان تو تهران دریافت کنین. البته سفارت ایران در مسقط هم می تونه راهنمای خوبی واسه گردشگران کشورمون باشه.

۲- راهنماهای تریپ ادوایزریا و لونلی پلنتیا رو در سفر به عمان در نظر داشته باشین.

۳- در سفر یه هفته ای به عمان، مقصدهای گردشگری مختلفی که در قسمت اول این گفتار گفته شد رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

۴- ۱۰ هتلی که در دور و بر سالن اپرا باشکوه مسقط قرار داره رو در این نشانی ببینین.

۵- اگه خواهان سفر به این کشور با تورهای نوروزی هستین، از تورهای مجاز که سابقه خوبی در گردش به عمان دارن استفاده کنین و سازمان میراث فرهنگی کشور، در این مورد شما رو کمک میده.

۶- عمان، یکی از مقصدهای کمتر دیده شده آسیا واسه هموطنانه. پس، از ظرفیتای تاریخی به خصوص موزه ها و نگارخانهای اون استفاده کرده و از غذاهای محلی در شهرهای جور واجور عمان بهره ببرین.

۷- تورهای کویر نوردی، شتر سواری و قایق سواری، در کلیه هتلای لوکس عمان در اختیار مسافران قرار میگیره.

۸- واسه رزرو هتل در این کشور، از بوکینگ و اکسپدیا استفاده کنین. سایت سفر به عمان هم اطلاعات خوبی در این دیار تاریخی و بکر بهتون میده.

۹- اگه در سفر به عمان علاقمند بودین در خونهای اهالی مسقط و دیگه شهرها اقامت داشته باشین، از سایت airbnb استفاده کنین. عمان ایر، واسه سفر به این کشور دیدنی جنوب خلیج همیشه فارس انتخاب خوبی میشه.

از راه خط کشتیرانی قشم به بندر خصاب در استان مسندم عمان که دو سفر در هفته داره هم میشه استفاده کرد.