مد مفهومی (conceptual fashion) هدفی جدید به دنیای مد و لباسه. نگاهی که تلاش میکنه تا جنبه هایی بیشتر از وضعیت ظاهری و طرح و رنگ و دوخت رو در لباسای مردمون عصر هزاره سوم پر رنگ کنه و لباس رو که روزگاری یه نماد جریان ساز در قرن بیستم میلادی بود، دوباره به جایگاه جریان ساز خود در قرن بیست و یکم بازگرداند. مد مفهومی رو میشه رسانه ای خاموش دونست. رسانه ای که اهتمام جدی داره تا سبک زندگی و پوشش خلاقانه ای رو وارد استایل آدمای عصر دیجیتال کرده و با کمک فناوریای پوشیدنی، محصولی نوآورانه رو در میدون فشن در اختیار ساکنان دهکده جهانی بذاره.

مد مفهومی خیلی عجیب و ناشناس و در نگاه اول، با لباسایی که سالها به تن کردیم و در مغازه ها خریدیم، متفاوت به نظر می رسه. لباسایی که شاید سلبریتیا یا مانکنا در رژهای کت واک فشن ویکای میلان و لندن و نیویورک بر تن کرده و از جنبه ای، تنها استفاده واسه فوتوشوتای تبلیغاتی داره و لاغیر! اما مد مفهومی و تولید گسترده اون در کشورای جور واجور از جمله در ایران تو یه دهه گذشته نشون گر این واقعیته که طراحی و تولید و عرضه و خرید این لباسا هر چند محبوب لاکچری گرده ها حساب می شه، اما استقبال از اون روند زیادی داره.
، یکی از طراحان فعال مد مفهومی در ایرانه که به عنوان مهندس رایانه، ارشد طراحی مد رو در اسپانیا تموم کرده.

لباسی که ۱۰ تیکه می شه و میشه اونو به عنوان مانتو، کاپشن، دامن و البسه دیگری به متقضای جا و زمان مورد نظر پوشید، یه جور لباس مفهومی میشه. لباسی که طرح خاصی داره و با طرح خاص خود، مفهومی رو القا میکنه، مصداقی از لباس مفهومیه. مثل لباسایی که با منسوجات طبیعی قابل بازیافت طراحی و تولید شده و یا حامی پیشرفت پایدار و محیط سبز هستن. مد مفهومی میتونه حامی تموم عیار مد سبز (green fashion) باشه. مد سبز تلاش می کنه تا دنیای مد رو که یکی از آلوده کننده ترین صنایع در قرن بیست و یکمه، خالی از آلودگیای زیست محیطی کرده و اصطلاحا، foot print اونو کم کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   افزایش چک های برگشتی،‌ نشانه چیست؟

تازگیا تو تهران، نمایشگاه لباسای مفهومی در گالری جداگونه تهران به نمایش در اومده تا علاقمندان به طراحی و تولید اینجور لباسایی بتونن از الگوهای ارائه شده در این نگارخانه ایده بگیرن. نمایشگاه رو به تهران من، تا ۱۷ مرداد ماه در نگارخانه جداگونه تهران برپاست. مقدی شامیریان و شاگردانش تلاش دارن تا در نمایشگاه رو به تهران من، شما رو با ده ها مدل لباس مفهومی که میتونه در صنعت پوشاک ایران عصر ۱۴۰۰ مخاطبان و مشتریان زیادی رو جلب کنه، آشنا کرده  و  سبک جدیدی از کار و کاسبیای پوشاک رو در برابر دید علاقمندان به صنعت مد به خصوص گالری گرده های تابستونی بذارن.

در ادامه نگاهی داریم به لباسای مفهومی به نمایش در اومده در این نگارخانه تهران.

اگه درباره این آثار و طراحی و ایده اون و هم اینکه استیتمنتا، با پرسشی مواجه شدید با ، طراح این نمایشگاه تعامل کنین. اگه می خواید با مد مفهومی آشنا شید، پیشنهاد میکنیم تنها کتاب موجود در بازار نشر ایران رو در این میدون مطالعه فرمایید. واسه آشنایی با دنیای مد و لباس، از فرصتای تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس در دانشگاه فنی و حرفه ای و الزهرا تهران استفاده کنین. ، و مدرسه مد میلان ایتالیا هم همه ساله نسبت به پذیرش دانشجوی طراحی مد و علاقمندان به بخش طراحی مد مفهومی، دانشجو قبول میکنه.

اگه علاقه مند به یادگیری طراحی لباس مفهومی هستین از فرصتای تحصیلی مدرسه مد و لباس پاریس استفاده کنین.