آذربایجان غربی رو باید یکی از مستعد ترین مناطق غربی کشور در میدون گردشگری، صنعتی و خدماتی دونست. در سال  های گذشته، این استان به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه، در کانون توجه ملی و زیر ذره بین رسانه های بین المللی قرار گرفت. شمار قابل توجه ای از آثار تاریخی و باستانی و ظرفیتای فرهنگی و هنری این دیار دیدنی، در فهرست آثار ملی کشور در بخش میراث قابل لمس و ناملموس ثبت شده و یه فقره از آثار ثبت جهانی ایران در لیست یونسکو هم در استان آذربایجان غربی (قره کلیسا) قرار داره.
با اینکه آذربایجان یکی از سرزمینای بکر و پر پتانسیل ایرونی واسه سرمایه گذاری در بخشای مختلفه، اما مشکلات چند دهه گذشته اون دلیل شده تا این استان توانا، در فهرست  استانای مهاجرفرست کشور قرار بگیره و نیروی کار استان به استانای همجوار و بعضی وقتا پایتخت کوچ کنن.

این نوشته، در سلسله حرفای معرفی فرصتای سرمایه گذاری در استانای کشور که در سرویس دانستنیای ما در اختیار علاقمندان به مهاجرت داخلی قرار میگیره، تلاش می کنه تا شما رو با ظرفیتای بالقوه و بالفعل استان براساس گزارشای رسمی آشنا کنه.

با ما همراه باشین.

 

افتخارات استان آذربایجان غربی

 

استان آذربایجان غربی، رتبه اول تولید سیب رو در ایران در اختیار داره و در کاشت نهال، رتبه دوم رو به خود اختصاص داده. رتبه اول تولید عسل در ایران، در اختیار آذربایجان غربیا هستش.
در ایران، هموطنان آذربایجان غربی بیشترین اندازه پرداخت زکات رو داشته و در این میدون، فعال ترین استان کشور هستن. شرکت پخش نیروی برق آذربایجان غربی رتبه اول شاخص بنگاه‌داری اقتصادی رو در بین شرکت‌های پخش برق کشور طی سالای ۹۵ و ۹۶ کسب کرده. قطب سیمان کشور با ظرفیت تولید تقریبی ۵ میلیون تن سیمان، همین استانه.

  • قطب صنایع غذایی و تبدیلی کشور با داشتن بیشتر از ۶۴۰ واحد صنعتی در رابطه.
  • وجود زمینه های مناسب واسه ایجاد وتوسعه صنایع با تکنولوژی برتر مثل میکروماشین، الکترونیک، بیوتکنولوژی و پتروشیمی در استان.
  • امکان بهره مندی از پتانسیلای مصرفی استانای همجوار.
  • وجود مواد اولیه لازم صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی (استان آذربایجان غربی قطب تولیدی فرآورده های کشاورزی و باغی کشوره.
  •  زیرساختای فیزیکی مناسب (ازجمله وجود ۲۱ شهرک صنعتی، یه شهرک فناوری و ۱۳ ناحیه صنعتی و امکان ایجاد شهرکای صنعتی مرزی و مشترک با کشورای ترکیه و عراق).
  • وجود بعضی واحدها و طرحای صنعتی بزرگ و مادر مثل پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی میاندوآب.
  • وجود بعضی صنایع فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در استان مثل طلا، سیمان، شیشه و سنگه های تزئینی.
  • وجود علم فنی مناسب در ساخت و تولید ماشین آلات بسته بندی.
  • وجود خوشهای صنعتی از جمله: فرآوری و بسته بندی میوه، عرقیات گیاهی و فرآوری سنگ.
  • وجود دانشگاه و دانشکده های فنی صنعتی و معدنی در استان مخصوصا در بخش صنایع الکترونیک.
  • وجود پارک علم و فناوری و مراکز رشد و پیشرفت و واحدهای تحقیق و تحقیق در استان.
  • برخورداری از معافیتای مالیاتی در بیشتر شهرستانای استان (امتیاز قرار گرفتن در مناطق محروم)

جمعیت و طول مرزهای مشترک استان آذربایجان غربی

در سال ۱۳۹۶، جمعیت استان آذربایجان غربی به ۳ میلیون و سیصد هزار نفر رسید که حدود چهار درصد کل جمعیت ایران رو شامل می شه. استان آذربایجان غربی سرزمینیه که از کرانه هـای رود ارس در شـمال تـا دره زاب در جنـوب استان، گسترده شده و در بهار و تابستون و پاییز پوشیده از شکلای جور واجور گلهاست. این استان در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصر به فردی واقع شده و با سه کشور، مرز مشترک داره و دسترسی آسونی واسه فعالان کار و کاسبی استان واسه رابطه با بازارهای منطقه ای و بین المللی رو جفت و جور می کنه. طول مرز آبی و خاکی استان با کشورای همسایه همه با همً ۹۶۷ کیلومتر اسـت کـه ۱۵۰ کیلـومتر اون مرز آبی با جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ۵۶۶ کیلومتر مرز خـاکی بـا ترکیـه و ۲۵۳ کیلومتر مرز خاکی با عراقه.

وضعیت حمل و نقل ریلی آذربایجان غربی

کل خطوط اصلی شبکه راه آهن در آذربایجان غربی ۱۰۳ کیلومتر بوده که با در نظر گرفتن خطـوط اصـلی شـبکه کل کشور ۲درصد کل خط راه آهن کشور در استان گسترده شده که بیشترً با هدف اتصال بـه خطـوط شبکه راه آهن ترکیه به اروپا از راه مرز رازی ایجاد گردیده. با اتصـال راه آهـن مراغـه بـه ارومیه شـاهد اتصال مرکز استان به شبکه راه آهن کشوری و برخورداری از تسهیلات مسافرتی و باری هستیم.
طبق گفته مسئولان استان، این راه آهن مهم، بهار ۹۷ گشایش می شه.

این مقاله را هم بخوانید :   با راز ۶ شعبده ی کلاسیک و مشهور تاریخ آشنا شوید
جاده های آذربایجان غربی

طول جاده های اصلی و فرعی بخش استحفاظی اداره کل راه و ترابری استان حدود  ۳۱۶۷ کیلـومتر بـود ه که حدود ۴ درصد طول جاده های کل کشوره، که از یه طـرف اسـتان رو بـه سـه کشـور ترکیـه، عراق و آذربایجان (نخجوان) و از طرف دیگه به سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و زنجان متصـل می کنه و بخاطر این، زیر ساختای خوبی واسه حمل و نقل جاده ای جهت صادرات اجناس به استانای همجوار و کشورای سه گانه داره.

فرودگاه و گمرکات استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی دارای ۲ فرودگاه، فرودگاه بی نالمللی ارومیه و فرودگاه خویه. گمرکات استان آذربایجان غربی با ۱۰ گمرک رسمی و ۶ بازارچه مرزی فعال، موقعیت ممتازی رو در پیشرفت تجارت ملی و منطقه ای ایران گرفتن کرده.  بازرگان، ارومیه، خوی، سرو، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، رازی، پلدشت و نقده، نام گمرکات استان هستن. بازارچهای مرزی این استان عبارتند از: بازارچه صنم بلاغی (مـرز مشترک بـا جمهوری آذربایجان)، بازارچهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت (مرز مشترک عراق) و بازارچهای سـاری سـو، رازی و سرو (مرز مشترک ترکیه).

جذابیتای سرمایه گذاری آذربایجان غربی واسه مهاجران

آذربایجان غریی، قطب اول طلا با داشتن بیشتر از ۵۰ درصدکل ذخیره طلای شناسایی شده کشوره. ، قطب سنگ تزئینی کشور با داشتن بیشتر از ۱۶۰ معدن فعال سنگ تزئینی و بالغ بر ۸۰ نوع و رنگ که این استان رو به شکل کلکسیونی از سنگه های تزئینی درآورده و در کمتر نقطه ای از کشورمون و حتی در دنیا منطقه ای به این وسعت رو میشه یافت که دارای اینجور تنوع زیادی باشه. قرار گرفتن سه زون از زونای مطالعاتی بخش معدن و زمین شناسی کشور در استان آذربایجان غربی دلیل شده تا این دیار رو بشه جشنواره ای از سنگای  قیمتی کشور دونست.

آذربایجان غربی از  دید تنوع مـواد معدنی و از نظـر تولید برخـی از مـواد معدنی از جملـه طلا، باریت، میکـا و انـواع سـنگ هـای سـخت بـر کـه در اصـطلاح تجـاری گرانیـت نامیده مـی شن، این استان جایگاه بالایی داره.
از ۶۸ نوع مـاده معدنی شناسـایی شـده در کشـور ۵۱ نـوع اون در این اسـتان شناسـایی کـه ۲۰ نوع اون در مرحله کشف و ۳۱ نوع اون در مرحله بهره برداریه. مواد معدنی غیر فلزی از جملــه ســیلیس بــا عیار ۹۹ درصــد و بیشتر در منــاطق ارومیــه، خوی و سردشت، باریـت بـا وزن مخصـوص ۲۶/۴ گـرم بـر سـانتی متـر مکعـب در نقـاط مختلـف شهرستانای مهابـاد، سردشـت و بوکـان، میکـا بـا درجـه خلـوص بـالا و ورقـه هـای بـزرگ در قره باغ ارومیه، دولومیـت بـا عیـار بـالای ۲۲ درصـد در منـاطق جور واجور اسـتان و اطـراف ارومیـه و تکاب از ذخایر معدنی با ارزش استان هستن.

وضعیت مهاجرتی استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی در سرشماری ۱۳۵۵، مهاجرفرست، در سرشماری سال ۱۳۶۵ و ۱۳۷۵ مهاجرپذیر، براساس سرشماریای ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ استان از فاز مهاجرپذیری خارج و وارد فاز مهاجرفرستی شده.
تهران، آذربایجـان شرقی و کردستان نقش مهمی در روند مهاجرتی این استان اجرا می کنن.

آذربایجان غربی کمترین پیوند جمعیت رو با استانای جنوب، جنوب شرق و شرق کشور و استانای پیشرفت نیافته مثل کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، ایلام و لرستان داره.
به هر حال، این استان، ظرفیتای عالی واسه مهاجر پذیری داره و اگه علاقمند به مهاجرت به استان هستین و با سوالی روبرو شدید، پرسشای خود رو با ما در میان بذارین. اگه تجربه مهاجرت به این استان رو دارین.