کتابخونه ملی ایران از بهترین کتابخانه های ملی خاورمیانه بوده و عضویت در اون، فرصت آفرینه. شما رو با میلیونا جلد کتاب در صدها هزار عنوان آشنا میکنه و بخاطر این، پاتوق شماره یه اهالی فرهنگ و ادب در پایتخت هستش. اداره عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مسئول بررسی و تایید شرایط عضویت واسه مراجعه کنندگان و تعیین سطوح عضویت آنانه. عضویت در کتابخونه ملی در ۳ سطح: عمومی، خاص و تخصصی انجام می شه که هر یک شرایط و مدارک خاص خود رو داره که در گزارش امروز سرویس دانستنیای ما دربارش صحبت می کنیم.

عضوگیری فقط واسه متقاضیانی انجام می گیرد که پس از ثبت نام اینترنتی موقع مقرر به صورت حضوری مراجعه کرده باشن. بنابراین حضور فردی به جای دیگری جهت انجام امور عضویت بی نتیجه میشه. به کار گیری خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارائه اصل کارت عضویت امکان پذیره. کارت اعضای ویژه با تایید ریاست سازمان صادر می شه.

کارت عضویت اتباع خارجی پس از دریافت همه مدارک و استعلام از مراجع ذیربط صادر می شه.
باطل شدن کارت عضویت با در نظر گرفتن مقررات ذکر شده در این آیین نامه (بند ۶-۴-۲)  پس از تایید کمیته انضباطی انجام می گیرد. کمیته انضباطی متشکل از مدیرکل حراست و مدیرکل روابط عمومی و  مدیر کل اطلاع رسانیه. کارت عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی و شرایط ذکر شده در آئین نامه عضویت با سطوح  ۱ تا ۳ مشخص و صادر می شه. ورود به تالارهای عمومی و تخصصی و بهره مندی از میزان خدمات اطلاع رسانی با در نظر گرفتن سطوح عضویت تعریف می شه.

دست کم شرایط عضویت در کتابخونه ملی

دست کم شرایط لازم تحصیلی برای عضویت در کتابخانه ملی، اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، سطح سه بخش و نیز دکترای حرفه ای و کارشناسی ارشد پیوسته از ترم نه به بالا هستش.
همچنین افراد ذیل می تونن با دست کم مدرک پیش دانشگاهی (دیپلم قدیم) از خدمات سازمان استفاده نمایند:

  •  پدیدآورندگان کتب و مقالات علمی و تخصصی که کتاب علمی ـ تخصصی تألیف کرده باشن و یا مقاله اونا در یکی از مجلات علمی با درجه ISI ٬ علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی چاپ شده باشه و یا در یکی از کنفرانسای بین المللی ارائه شده باشه.
این مقاله را هم بخوانید :   ۱۲۰ کتاب خوب برای منتقدان ادبی خوب

 

مقررات عمومی عضویت در کتابخونه ملی

 

عضویت در سازمان اسناد و کتابخونه ملی نه یک امتیار٬ بلکه حق شما هستش ٬ اما موندگاری عضویت و به کار گیری منابع لازمه رعایت قوانین سازمان و حقوق دیگرونه و بی توجهی به اونا می تونه به سلب این حق به طور موقت یا دائم برسه. بخشی ازاین قوانین که رعایتشان هم آسونه٬ عبارتند از مواردی که در همه فضاهای داخلی و محوطه سازمان باید مراعات شه.

در صورت نبود رعایت قوانین و مقررات مورد تخلف در پروند عضویت شما ثبت شده و در صورت تکرار اون کارت عضویت آویزون و همچنین ورود و خروج مسدود می شه.

سطوح عضویت در کتابخونه ملی

سطوح عضویت در کتابخونه ملی به عضویت عادی، تخصصی و خاص تقسیم بندی می شه.

عضویت ویژه در کتابخونه ملی

عضویت این آدما به صورت دائمیه و محدودیت وقتی واسه پایان اعتبار کارت اونا وجود نداره.  سرویس دهی و امکانات به این اعضا در بخش­های جور واجور در بالاترین حدّیه که در مقررات اون بخش٬ پیش­ بینی شده.  تأیید گرفتن این سطح فقطً به وسیله رئیس سازمان انجام می­گیرد. عضویت و به کار گیری همه خدمات سازمان برای این افراد رایگانه.

شرایط عضویت عمومی

شرایط عضویت عمومی به توضیح زیره:

  •  مدت عضویت برای این افراد حداکثر یک ساله.

    • سرویس دهی، امکانات، محل­های دسترسی و هزینها در هر سال براساس دستورالعملیه که به تصویب هیأت اجرایی سازمان می­رسد، آدمایی که درعضویت عمومی قرار می­گیرند به توضیح زیره:‌
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته
    • دانشجویان مقطع دکترای حرفه­ ای و کارشناسی ارشد پیوسته ترم نه به بالا
  • طلاب شاغل به تحصیل در سطح سه بخش

اگه عضویت کتابخونه ملی ایران رو دارین، تجارب و دیدگاه های خود رو در اختیار ما بذارین. به امید اینکه شرایط استفاده بهتر و بیشتر همه مردم از امکانات کتابخونه ملی جفت و جور شه.