کشور پاکستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های برنج در جهان است و برنج پاکستانی یکی از فراوان‌ترین انواع برنج‌های موجود در دنیا است که تقریباً به سراسر دنیا صادر می‌شود. درواقع برنج پاکستانی به‌خاطر عطروطعم فوق‌العاده‌ای که دارد بسیار محبوب است. کشت این نوع برنج نیاز به آب‌وهوا و خاک خاصی دارد که همین مسئله موجب شده تا این نوع برنج، فقط در مناطق خاصی کشت شود. در ادامه مقاله طرز پخت برنج پاکستانی را شرح می‌دهیم.

کشور پاکستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های برنج در جهان است و برنج پاکستانی یکی از فراوان‌ترین انواع برنج‌های موجود در دنیا است که تقریباً به سراسر دنیا صادر می‌شود. درواقع برنج پاکستانی به‌خاطر عطروطعم فوق‌العاده‌ای که دارد بسیار محبوب است. کشت این نوع برنج نیاز به  آب‌وهوا و خاک خاصی دارد که همین مسئله موجب شده تا این نوع برنج، فقط در مناطق خاصی کشت شود. در ادامه مقاله طرز پخت برنج پاکستانی را شرح می‌دهیم.

 

 

برنج پاکستانی از نوع برنج‌های دانه بلند است و عطر زیادی دارد. برای پخت برنج پاکستانی نسبت به سایر برنج‌ها، مدت‌زمان کمتری صرف می‌شود. این نوع برنج از میزان آمیلاز پایینی برخوردار است. برنجی که از پاکستان وارد ایران می‌شود، از نوع باسماتی است. یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده‌ برنج باسماتی، بعد از هند، کشور پاکستان است که این نوع برنج به عطروطعم بی‌نظیر و همچنین کیفیت عالی معروف است.

شیوه‌های پخت برنج پاکستانی

به‌طورکلی برنج پاکستانی به دو روش پخت اصلی یعنی آبکش کردن و دمی یا کته، طبخ می‌شود. در ادامه طرز پخت برنج پاکستانی، این دو روش را توضیح می‌دهیم:

1- آبکش کردن برنج

روش اول پخت برنج پاکستانی آبکش کردن برنج پاکستانی است. نحوه پخت این نوع برنج نیز به این صورت است که در مرحله اول، برنج باید قبل از پخت، حدود یک ساعت داخل آب‌نمک بماند تا خیس بخورد. سپس قابلمه‌ای را با سایز دلخواه، باتوجه‌به تعداد افراد، انتخاب کنید، درون آن آب بریزید و بگذارید تا جوش بیاید. بعد از آن آب برنج را که خیسانده بودید، خالی کنید و برنج‌ها را داخل آب در حال جوش قابلمه بریزید.

لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید، برنجتان پس از پخت، کاملاً شفاف و سفید شود، به برنج داخل قابلمه مقداری آبلیمو و یا آب نارنج اضافه کنید. همچنین اگر یک لیوان آب خنک در زمانی که برنج در حال جوش خوردن است، داخل قابلمه بریزید، موجب قد کشیدن برنجتان می‌گردد. سپس در این مرحله از پخت برنج پاکستانی، آن را آبکش کنید و بعد برنج را داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم دم بکشد.

2- کته و یا دمی کردن برنج

روش دوم طرز پخت برنج پاکستانی کته و یا دمی کردن برنج پاکستانی است. در این روش از پخت، در مرحله اول بعد از اینکه برنج را برای خیس خوردن به مدت یک ساعت در آب و نمک گذاشتید، می‌شویید. سپس قابلمه‌ای را برمی­دارید و آب درون آن می‌ریزید. نکته قابل‌توجهی که باید حواستان باشد، این است که آب کمتری را در این شیوه از پخت، درون قابلمه بریزید تا برنج شما شفته نشود. بعد از اینکه آب درون قابلمه به نقطه‌جوش رسید، برنج را به آن اضافه کنید و متناسب با آن، مقداری روغن و نمک اضافه کنید. در این شیوه بعد از جوشیدن برنج با آب، اجازه می­دهید آب برنج تبخیر شود و آب آن را دور نمی‌ریزید، چون برنج با آب درون قابلمه پخته می‌شود. پس از اینکه آب درون قابلمه تبخیر شد، در قابلمه را بگذارید و میزان حرارت آن را کم کنید و صبر کنید تا در حدود نیم ساعت برنج پخته شود.

این مقاله را هم بخوانید :   هدایای تبلیغاتی باران

انواع برنج پاکستانی

معرفی چند مورد از انواع برنج‌های پاکستانی مرغوب

در ادامه مقاله چند نوع از بهترین برنج پاکستانی را بررسی می‌کنیم:

1- برنج پاکستانی نفیس

یکی از انواع برنج‌های مرغوب پاکستانی، برنج پاکستانی نفیس است. این نوع برنج، از لحاظ ظاهری به برنج هندی بسیار شبیه است و دلیل آن هم به این ‌خاطر است که دانه‌های آن بلند است اما از جهت طعم و پخت آن و همچنین مرغوبیت و کیفیت، به برنج‌های ایرانی شبیه است و این نوع برنج پاکستانی، باید حداقل دو ساعت قبل از پخت خیسانده شود. این برنج به دلیل ظاهر بسیار عالی و بی‌نظیری که دارد، برای پذیرایی و مجالس و مهمانی‌ها طبخ می‌شود.

2- برنج خوش‌پخت پاکستانی

از دیگر برنج‌های باکیفیت، برنج خوش‌پخت پاکستانی است. این نوع برنج یکی از مرغوب‌ترین برنج‌های موجود در دنیا است. از دیگر خصوصیات ممتاز این نوع برنج، عطر بی‌نظیر و همچنین ظاهر یک‌دستی است که این برنج دارد. علاوه بر این دانه‌های این نوع برنج بدون شکستگی و یک اندازه هستند. به این خاطر که برنج خوش‌پخت پاکستانی قدرت قد کشیدن و ری بالایی دارد، می‌توانید از آن در مجالس و مهمانی‌های مختلف استفاده کنید.

3- برنج سوپر باسماتی پاکستانی دلباز

یکی دیگر از برنج‌های باکیفیت پاکستانی، برنج سوپر باسماتی پاکستانی دلباز است. این نوع برنج باسماتی پاکستانی، نوعی برنج دانه بلند است که در دو نوع برنج سفید و برنج قهوه‌ای تولید می‌شود. علاوه بر این، ظاهری بی‌نظیر و یکدست دارد و به علت قدرت ری بالایی که دارد، از محبوبیت بسیاری نیز برخوردار است.

4- برنج پاکستانی طبیعت

از دیگر برنج‌های مرغوب پاکستانی، برنج پاکستانی طبیعت است. این نوع برنج جزء یکی از باکیفیت‌ترین برنج‌های پاکستانی موجود در بازار ایران است. برنج پاکستانی طبیعت به‌این‌علت که به‌خوبی ری می‌کند و همچنین ظاهر خوبی دارد، مناسب طبخ در مهمانی‌ها است.

5- برنج پاکستانی یزدان

یکی دیگر از برنج‌های بسیار مرغوب و خوب پاکستانی، برنج پاکستانی یزدان است. این نوع برنج همان برنج هاشمی ایرانی است اما بذر آن در پاکستان کشت شده است. این نوع برنج بسیار خوش پخت است.

خرید برنج

اگر قصد دارید که به‌صورت اینترنتی برنج خریداری کنید، توجه داشته باشید که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد. برای خرید انواع برنج پاکستانی و اطلاع از قیمت برنج پاکستانی می‌توانید فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را انتخاب نمایید. این فروشگاه برخلاف افزایش قیمت ‌بی‌رویه برنج‌های وارداتی، با قیمتی به‌صرفه‌تر محصولات خود را به فروش می‌رساند و باکیفیت‌ترین برنج‌ها را بدون واسطه و مستقیم در اختیار مشتریان خود می‌گذارد تا خرید خوبی را تجربه کنند.

سخن پایانی

 

در این مقاله طرز پخت برنج پاکستانی را بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم به‌طورکلی دو مورد از روش‌های پخت اصلی برنج وجود دارد یعنی، آبکش کردن و دمی کردن برنج که به شرح کامل این دو روش پرداختیم. ویژگی ممتاز و مهم برنج‌های پاکستانی، ظاهر بسیار خوب و دانه‌های بلند آن است که موجب می‌شود بیشتر در مهمانی‌ها و مجالس از آن­ها استفاده شود.