مزایای یادگیری الکترونیکی
موسساتی که می خواهند در رسالت خود موفق باشند می بایست ارزش سرمایه انسانی و سرمایه معنوی خود را بالا ببرند از دانش و استعداد افراد که سرمایه های واقعی یک سازمان هستند به عنوان مزیت رقابتی و ایجاد ارزش استفاده نمایند. فناوری و جهانی شدن منجر به این امر شده است که اقتصاد جهانی بر پایه دانش قرار گیردو این در حالی است که دانش به یادگیری با کیفیت بالا نیاز دارد.(1999,marquardt &kearsely) شیوه یادگیری الکترونیکی می تواند نسبت به سایر شیوه های یادگیری از انعطاف بیشتری برخوردار باشد و کیفیت بالاتر یادگیری را ایجاد کند، چرا که این امکان را برای فراگیران فراهم می کند تا با تکیه بر توانایی های خود پیش رفته و یادگیری بهتر و پایدار تری داشته باشند. (2003،henderson)
فرهادی به نقل از اسکویی(1384) به طور کلی مزایای این شیوه از یادگیری را درچند محوراصلی برمی شمارد:
الف) شیوه ارایه دروس به فراگیر
_ عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص
_ جامعیت، فراگیر بودن، پویایی، روز آمدی و رفع نیاز آموزشی در زمان دلخواه
_ افزایش کیفیت ارائه درس( به دلیل ارائه دروس به صورت چند رسانه ای )
_ افزایش میزان اثربخشی و بازدهی آموزشی(به دلیل ضعف محدودیت های زمانی و مکانی )
ب) تعامل میان آموزشگر و فراگیر
_ عدم نیاز به حضور فیزیکی آموزشگرو فراگیر در کلاس درس
_ کاهش زمان وهزینه رفت و آمد برای فراگیران
_ پشتیبانی تعداد زیادی از فراگیران
_ امکان ثبت فعالیت ها و پیشرفت فراگیران توسط آموزشگر
_ امکان تهیه مدلهای مختلف آموزش توسط فراگیران
_ ارتباطات سهل و جامع آموزشی
ج) دسترسی به منابع اطلاعاتی
_ دسترسی پیوسته به کتابخانه مجازی
_ جستجوی هوشمندانه و موثر
_ انعطاف پذیری در دسترس بودن در سهولت دسترسی به منابع آموزشی
_ افزایش حق انتخاب فراگیر در تعیین دوره های آموزشی
_ تغییر محتوای تدریس از محدود و انتخابی بودن به نامحدود و متنوع
د) تغییر نگرش و دانش کاربران
_ تغییر در سطح سواد دانش آموختگان از سواد کلاسیک به سمت خلاقیت و تولید دانش
_ تغییر نگرش به آموزش و یادگیری افراد از فردی به اجتماعی
_ تغییر نگرش فراگیران از ایجاد رقابت به همکاری و مشارکت
_ تغییر وظیفه فراگیران از ذخیره سازی اطلاعات و افزایش محفوظات به مدیریت اطلاعات و تولید دانش
_ افزایش سرعت دوره آموزش و یادگیری
_ افزایش سطح علمی جامعه
_ قابلیت تنظیم آهنگ یادگیری فراگیران
_ افزایش سرعت درآموزش و یادگیری
_ محدودیت کاربران
ه) مدیریت
_ مدیریت آسان و کارآمد یادگیری
_ نظارت و کنترل دقیق فرآیند یادگیری
_ جمع آوری سریع بازخوردها و تجزیه تحلیل آنها
_ کاهش هزینه و زمان
_ فراهم نمودن فرصت های یادگیری آسان
_ افزایش سرعت در توسعه و پیشرفت یادگیری
نایدو (2003) نیز نیروهای پیش برنده رشد و توسعه یادگیری الکترونیکی را شامل موارد زیر میداند :
_ افزایش دسترسی به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و همچنین کاهش قیمت آنها
_ نیاز به دسترسی انعطاف پذیر به فرصت های یادگیری از مکانهای مختلف
_ تقاضای فراگیران مستقل و جدا از هم برای دسترسی برابر به فرصت ها و خدمات آموزشی
_ ظرفیت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در حمایت و تقویت برنامه های آموزش متعارف از طریق یادگیری منابع مدارو ارتباطات همزمان و غیر همزمان
_ نیاز به « همگام با زمان پیش رفتن » که در بین موسسات آموزشی وجود دارد
_ اعتقادی که در بین موسسات آموزشی وجود دارد و اینکه با کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی آنها قادر خواهند بود که در بازار رقابتی آموزشی سهم بیشتری به دست آورند
_ اعتقاد و انتظاری که از یادگیری الکترونیکی در کاهش هزینه ها وافزایش بهره وری و کارایی موسسات وجود دارد
رحیمی نژاد (1386) موارد ذیل را جز مزایای یادگیری الکترونیکی در نظر گرفته است :
_ عدم محدودیت زمانی
_ بی معنی نمودن حضور فیزیکی دانشجو در شیوه آموزش و یادگیری ارتباط مستقیم
_ محدود نبودن ظرفیت پذیرش مخاطبان
_ در نظر گرفتن استعداد های فردی
_ افزایش سرعت آموزش و دسترسی آسان به مطالب مورد نظر
_ گسترش فرهنگ یادگیری مستقل
_ به روز بودن اطلاعات و مطالب ارائه شده
_ انتخاب دوره های آموزش مطابق برنامه زمان بندی دانشجو
_ امکان تطبیق و بهینه سازی کلاسها
_ تمرینات و مشاوره متناسب با نیازهای فردی
_ انعطاف پذیر بودن در اصلاح و تغییر محتوا
_ امکان ایجاد ارتباط کاربر با برنامه و تبادل اطلاعات کاربران با یکدیگر
_ تنظیم سرعت یادگیری مطابق و منطبق با سرعت یادگیری فرد
_ امکان سنجش آموخته های کاربر در مقایسه با دیگران .