دوره ي بازارگرايي:پایان نامه در مورد بیمه های بازرگانی
نمایشگر 2.4دوره ي بازارگرايي؛ ويژگيها و گرايش هاي آن
دوره ي بازارگرايي شروع از سال هاي 1900 |
ويژگي ها و مشخصات دوره:
– محصولات متنوع و بازار هاي رقابتي – اشباع بازار ها از محولات مشابه – تمرکز بر بازار مصرف – مشتري گرايي – تحول ديد از درون سازمان به بيرون سازمان – قيمت، کميت و ميفيت به عنوان مزيت رقابتي |
گرايش ها و روش هاي متداول برنامه ريزي:
– -گرايش يه حال و آينده ي ايستا وبرنامه ريزي به عنوان مبنايي براي ترسيم آينده طبق روند گذشته شکل گرفت. – برنامه ريزي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت – برنامه ريزي بلند مدت غلتان – برنامه ريزي [1]SBU ها – برنامه ريزي استراتژيک در سطح شرکت[2] |
منبع: علی احمدی علرضا، فتح الله مهدی، تاج الدین مهدی، نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک، انتشارات تولید دانش، چاپ یازدهم، 1382
نمایشگر 2.5 دوره ي فراصنعتي ويژگي ها و گرايش هاي آن
دوره ي فراصنعتي شروع از سال هاي 1950 |
ويژگي ها و مشخصات دوره:
– محيط پويا و پر تغيير – طرح پيچيدگي به عنوان مساله غالب – شکل گيري چالش هاي جديد و غير منتظره – شدت يافتن مسائل و موانع بيروني از قبيل موانع سياسي، اجتماعي و فرهنگي – تشديد ميزان رقابتي بودن بازار ها – تمرکز برآگاهي، دانش و اطلاعات
|
گرايش ها و روش هاي متداول برنامه ريزي:
– گرايش تعاملي و برنامه ريزي به عنوان مبنايي براي يادگيري سازمان شکل گرفت. – برنامه ريزي مشارکتي و تعاملي – مديريت استراتژيک – بصيرت و تفکر استراتژيک – ديدگاه تلفيقي برنامه ريزي و بصيرت استراتژيک – مديريت تغيير – مديريت دانش – سازمان يادگيرنده |
منبع: آنسوف مک دانل، استقرار مديريت استراتژيک؛ ترجمه عبدالله زنديه، انتشارات سمت، 1377
[1] Strategic Business Unit
[2] آنسوف معتقد است که طهور دوره بازار گرایی که در سال های پس از جنگ جهانی و دهه 1950 با اشباع بازار های مصرف به اوج خود رسید، مقدمه ای برای ظهور و رواج ادبیات برنامه ریزی استراتژیک بود.