Uncategorized

تقویت مغز با ۹ ماده غذایی طبیعی 

 

همه ما همیشه در سعی هستیم تا در طول زندگی خود ذهنمون رو هرچه بیشتر از اطلاعات و دانستنیا پر کنیم. هرچه سن بالاتر میره، خرد و علم ما هم زیاد می شه. اما بد نیس در این بین به غذاهایی که مصرف می کنیم نگاهی بندازیم تا بهتر درک کنیم چیجوری مصرف خوراکیای درست می تونه به داشتن مغزی سالم تر کمک کنه. همونجوریکه خودتون هم شاید میدونید، با بالا رفتن سن علم عمومی ما افزایش پیدا می کنه، ولی با هم ذهن مون کُندتر و حافظه مون ضعیف تر می شه. در این مقاله شما با ۹ ماده غذایی آشنا میشید که حتی در سنای بالا هم باعث تقویت مغز می شن.

 

عادتای غذایی روی سلامت مغز ما اثر می ذاره

اگه رژیم غذایی خود رو تغییر بدین و روزانه شروع به استفاده از خوراکیای سالم تر کنین، می تونین آینده بهتری واسه خود رقم بزنین چون افرادی که غذاهای سالم مصرف می کنن ۲۴ درصد کمتر در خطر خطرات به دلیل نابودی حافظه و قدرت دلیل قرار دارن. از طرف دیگه افرادی که رژیم غذایی چرب تری دارن، احتمال بیشتری داره در طول زندگی خود با مشکلاتی مثل این روبرو شن.

خوراکیای دارای آنتی اکسیدان

شاید در مورد فواید بی مثل آنتی اکسیدانا شنیدین. آنتی اکسیدانا در طیف زیادی از منابع غذایی مختلف پیدا می شن. این مولکولای غذایی، عامل اصلی سالم نگه داشتن بدن و ذهن هستن، چون آنتی اکسیدانا سلولا و رگای خونی بدن رو تقویت می کنن و آسیب به دلیل رادیکالای آزاد رو که تو یه سری واکنشای زنجیره ای موجب مرگ سلولا می شه، کاهش میدن.

آنتی اکسیدانا معمولا در خیلی از میوه ها و سبزیجات جور واجور پیدا می شن که همه بخشی از یک برنامه غذایی سالم رو تشکیل میدن.

روغن ماهی غنی از DHA بخورین

هنگامی که صحبت از رژیم غذایی سالم می شه، اسیدای چرب امگا ۳ مثل چیزی به نظر می رسن که باید از اون خودداری کرد ولی اشتباه نکنین! امگا ۳ واقعا یک مکمل غذایی مفیده که به مغز ما کمک می کنه به بهترین بازده و کارکرد خود دست پیدا کنه و پردازشای حافظه زیاد کنه. معمولا پیشنهاد می شه در یک رژیم غذایی خوب و مغذی باید کمه کم هفته ای ۳ بار از ساردین، سالمون و امثال اونا استفاده کرد تا بشه از فواید اسید چرب DHA (دوکوسا-هگزانوئیک اسید) موجود در ماهی بهره برد. DHA واسه رشد و حفظ کارکرد حافظه ی یادگیری ضروریه.

از تخم مرغ غافل نشید

حتما در زندگی همه ما روزهایی بوده که سر میز صبحانه بشینیم و تخم مرغ آب پز بخوریم. از قضا تخم مرغ یکی از منابع اساسی کولین به حساب میره. کولین یه جور ماده مغذیه که به چگونگی کارکرد مغز و حافظه ی ما کمک می کنه و واسه رشد حافظه لازمه. ماده مغذی کولین واسه تولید استیل کولین مورد استفاده قرار میگیره که خود یک انتقال دهنده ی عصبی لازم در حافظه هست.

پس تخم مرغ پخته واسه صبحانه و ماهی واسه ناهار دو ترکیب غذایی سالمه که می تونه عمکرد مغز رو در طول روز به بالاترین حد خود برسونه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان با ۱۰ روش کاربردی "

بیشتر گردو بخورین

معولا مردم نظرهای خیلی متفاوتی نسبت به گردو دارن، یا خیلی اونو دوست دارن یا اصلا از اون خوششون نمیاد. ولی اگه به شما بگیم گردو و مغزهای مثل اون نقش زیادی در داشتن مغزی سالم تر و کارکرد حافظه ی بهتر اجرا می کنن، چه جوری؟ گردو درست مثل ماهی دارای اسیدای چرب امگا ۳ه. این خوراکی بی مثل شامل یه جور آنتی اکسیدان قویه که خراب کردن و مرگ سلولا بر اثر واکنشای زنجیره ای رادیکالای آزاد رو به کمه کم میرسوند.

پس دفعه ی بعد که واسه خرید می روید، یک بسته گردو وردارین و اونو امتحان کنین.

تقویت کننده ی مغز آیوروِدا (ayurvedic brain tonic) استفاده کنین

به احتمال قوی قبلا چیزی در این مورد نشنیده اید، ولی کاری که Brahmi (یه جور تقویت کننده ی مغز آیوروِدا) انجام می ده واسه بهبود گردش خون در مغز ضروریه که اینم به نوبه ی خود تواناییای حافظه ی کوتاه مدت و دراز مدت رو افزایش می ده. تحقیقات نشون می ده که مصرف روزانه یک دوز ۴۵۰ میلی گرمی از عصاره ی بِرَهمی می تونه در بهبود عمکردای شناختی و کاهش استرس در بزرگسالان اثر داشته باشه.

برهمی که از خونواده گیاهان داروییه، به شکل قرص عرضه می شه و میشه روزانه اونو مصرف کرد. پس اگه به دنبال یک ماده مقوی واسه تقویت مغز خود هستین، برهمی می تونه گزینه مناسبی باشه.

جینکو، دارویی گیاهی واسه تقویت مغز شما

علاوه بر برهمی، می تونین از یک گیاه دارویی دیگر به نام جینکو استفاده کنین. درست مثل برهمی، جینکو گردش خون در مغز رو بهتر کنه و پس به داشتن حافظه ی بهتر کمک می کنه. این گیاه به شکل قرص موجوده و به باز شدن رگا و اصلاح غلظت خون کمک می کنه. تحقیقات و دلایل نشون می ده مصرف ۱۵۰ میلی گرم مکمل غذاییِ عصاره ی جینکو بیلوبا (ginko biloba) می تونه تا حدودی حافظه ، سرعت تفکر و میزان توجه رو بهبود بخشد.

روغن رزماری بسوزونین

روغن رزماری یکی از روغن هاییه که به شکل گسترده در رایحه درمانی (aromatherapy) به کار میره، ولی شما می تونین از اون واسه تقویت مغز و افزایش کارکرد حافظه هم استفاده کنین. روغن رزماری رو میشه در شمعا و روغن سوزا سوزاند یا حتی در آشپزی از اون استفاده کرد.

بوقلمون رو در برنامه غذایی خود بذارین

گوشت بوقلمون می تونه نقش مهمی در کارکرد و تقویت مغز ما اجرا کنه. می پرسین چرا؟ چون بوقلمون شامل آمینو اسیده که به تولید یک ماده شیمیایی در بدن ما کمک می کنه. این ماده شیمیایی حافظه و هوشیاری ما رو بهتر کنه. البته بوقلمون تنها منبع این اسید شگفت انگیز نیس و با اینکه باورش ممکن سخت باشه اما میشه اونو در مرغ، ماهی، پنیر و حتی بادام هم پیدا کرد.

برگرفته از: pickthebrain.com

Leave a Reply