Uncategorized

تقویت سیستم ایمنی بدن با ۹ غذایی که واسه حفظ سلامتی لازم دارین 

 

سیستم ایمنی بدن، از ما در برابر عفونتا و مریضیایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا محافظت می کنه و نقش مهمی در جلوگیری از بروز آلرژیا و شکلای مختلف سرطان داره. سیستم ایمنی بدن به خاطر کارکرد درست به چند دسته از مواد مغذی نیاز داره که می تونین اونا رو از راه رژیم غذایی روزانه دریافت کنین. این مواد مغذی شامل پروتئین، ویتامینای A ،C و E به همراه مواد معدنی مثل روی (زینک) و آهن هستن. واسه تقویت سیستم ایمنی بدن، این مواد رو در رژیم غذایی تون بذارین.

بدن ما علاوه بر این مواد مغذی، به پروبیوتیکا هم نیاز داره. پروبیوتیکا باکتریای مفیدی هستن که در بعضی غذاها پیدا می شن و به تعادل فلور طبیعی (ریزاندامگان هم زیست آدم) در دستگاه گوارش کمک می کنن. اونا جزو مواد مغذی به حساب نمی رن اما خیلی مفیدند.

یک رژیم غذایی متعادل باید همه مواد مغذی و پروبیوتیکای مورد نیاز بدن رو فراهم کنه. در این مطلب، ۹ غذای سالم رو به شما پیشنهاد میدیم که می تونین به رژیم غذایی هفتگی تون اضافه کنین. با این رژیم غذایی می تونین به تقویت سیستم ایمنی بدن تون کمک کنین.

۱. بادام

می تونین بادام رو خیلی آسون در هر مغازه ی خواربارفروشی پیدا کنین. بادام به عنوان بین وعده ای سالم خیلی عالیه و میشه اونو با سالاد یا ماست مصرف کرد. بادام پر از ویتامین Eه و می تونه به عنوان آنتی اکسیدان در بدن بکنه. بادام آهن و پروتئین زیادی داره و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنه.

۲. آووکادو

آووکادو مثل روغن زیتون پر از اسیدهای چرب غیراشباع و منبع خیلی خوبی از ویتامین E، ویتامین C، آهن و روش. می تونین تکهای آووکادو رو در سالاد بریزین یا اینکه اونو به شکل گواکامولی بخورین (گواکامولی یه جور پیش غذای مکزیکی خوشمزهه که از آووکادو، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه جات تهیه می شه).

۳. کلم بروکلی

یک فنجون کلم بروکلی نپخته خردشده تقریبا نیاز روزانه بدن رو به مقدار ویتامین C که واسه تقویت سیستم ایمنی بدن لازمه، تأمین می کنه. ویتامین C واسه کمک به تشکیل پادتنا در بدن ضروریه. کلم بروکلی منبع خیلی عالی از ویتامین A و آهن گیاهیه که اونا هم مثل ویتامین C واسه تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تقویت مغز با ۹ ماده غذایی طبیعی 

۴. کلم پیچ

کلم پیچ یکی از سبزیجات خونواده کروسیفروس (cruciferous) است که شامل گل کلم، آروگولا (شابانک) و کلم بروکلیه. کلم پیچ پر از مواد مغذی مثل ویتامین Aه که واسه سلامت پوست و غشاهای مخاطی از اهمیت زیادی برخورداره. کلم پیچ پر از ویتامین C و E، آهن و روش.

۵. انبه

انبه در گذشته خیلی آسون در همه مغازه های خواروبارفروشی پیدا نمی شد اما الان هم به شکل تازه و هم به شکل منجمد در بیشتر مغازها موجوده. این میوه پر از ویتامینایی مثل A و Cه و به میزان زیادی ویتامین E داره.

۶. فلفل قرمز شیرین

فلفل قرمز شیرین منبع خوبی از ویتامین A و Cه و واسه همین واسه تقویت سیستم ایمنی بدن خیلی خوبه. به مقدار کافی ویتامین E داره. فلفل قرمز شیرین کم کالریه، پس می تونین اونو خیلی آسون به هر وعده ی غذایی اضافه کنین. می تونین اونو در املت بریزین یا پس از سرخ کردن به عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی بخورین.

۷. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین (که با سیب زمینی سفید متفاوته) شامل مقدار زیادی ویتامین Aه و به اندازه کافی ویتامین C، ویتامین E و مقداری آهن گیاهی هم داره. سیب زمینی شیرین رو می تونین در مایکروویو یا روی اجاق معمولی بپزید و و با کمی کره یا شربت افرا بخورین.

۸. ماهی تُن

ماهی تُن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پر از روی، سلنیوم و پروتئینه که همه اونا واسه تقویت کارکرد سیستم ایمنی بدن لازمن. غذاهایی که با این نوع ماهی پخته می شن تنوع خیلی زیادی دارن. ماهی تُن رو می تونین به شکل نپخته، خشک شده یا کبابی بخورین یا اونو در سالاد و ساندویچ بخورین.

۹. ماست

ماست که پروتئین خیلی بالایی داره یکی از بهترین غذاهای شناخته شده به عنوان منبع پروبیوتیکه و می تونه به بهتر شدن کارکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنه. ماست به مقدار کافی ویتامین A و روی داره. می تونین با اضافه کردن آجیل، شکلای مختلف توتا و مقدار خیلی کمی عسل به ماست آسون مواد مغذی موجود در ماست رو افزایش بدین.



 


Leave a Reply