Uncategorized

تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزا با ۲۸ نکته واسه معلمان 

 

یکی از ناامیدکننده ترین شرایطی که ممکنه هر معلمی تجربه کنه، وقتیه که علم آموزانِ به ظاهر بااستعداد، نتونن تکالیف آسون ی درسی خود رو به پایان برسانند یا حتی تلاشی نکنن واسه انجام تکالیفی که کمی رقابت برانگیز به نظر می رسن. علم آموزانی که در اولین سختی در تکالیف، دست از سعی برمی دارن، گیج کننده و سخت تر هستن، چون در این علم آموزان روحیه ی نبود وجود همت و تسلیم ناپذیری با تنبلی اشتباه گرفته می شه. درحالی که ممکنه به این افراد پیشنهاد شه که به سعی خود ادامه دن، گرچه به کم این پیشنهاد کارگشاه.

دلایل زیادی واسه سعیای ضعیف هست که علم آموزان در اولین برخورد با رقابت از خود نشون میدن. واسه خیلی از علم آموزان، ترس از اینکه کارشون به اندازه کافی خوب نیس، واقعا فلج کنندهه. اونا به جای اینکه نمره بدی رو از معلم خود بگیرن، با انجام ندادن اون کار، خودشون به خودشون نمره بد میدن.

بعضی از والدین بیش ازاندازه در درس ، به کودکان خود کمک می کنن. این افراد با گفتن نکات و سرنخایی به این کودکان، درحقیقت مسئولیت ناتوانی یاد گرفته شده ی این کودکان رو دارن. متأسفانه این الگوی رفتاری شناخت پذیره. اینا علم آموزانی هستن که به جای اینکه جدول محتوایی رو بررسی کنن، از بقیه شماره صفحه رو می پرسند، به جای خوندن متن واسه کسب اطلاعات، سؤالات پراسترس و زیاد می پرسند و به جای اینکه یه مدت رو به طور جداگونه و انفرادی کار کنن، سرشون رو روی میز می ذارن.

دلیل هرچه که باشه، میشه این ناتوانی یاد گرفته شده رو کم کرد. اینجا فهرستی از راه حلایی رو ارائه می کنیم که می تونین با استفاده از اونا به علم آموزان کمک کنین تا همت و اعتماد به نفس خود رو بالا ببرن.

۱. با کارکردن روی علم قبلی، مطالعه یکی از واحدهای درسی رو شروع کنین. علم آموزانی که می تونن یاد گرفته های جدید رو با علم قبلی خود پیوند دن، احتمال بیشتری داره که در روبرو شدن با رقابتای آموزشی از خود همت نشون بدن، اما علم آموزانی که مفاهیمی در مطلبی واسه شون ناآشناه، احتمال بروز این همت در اونا خیلی کمتره.

۲. هر واحد درسی یا حتی یک تمرین کوچیک رو از جایی شروع کنین که آسون تره. اگه دانش آموز ببینه که می تونه مسأله رو حل کنه و به کار خود ادامه بده، کمتر دچار ترس و استرس می شه.

۳. تکالیف طولانی رو به بخشای کوچیک تر و قابل مدیریت تقسیم کنین تا علم آموزان با فکر به یک تکلیف طولانی، دست پاچه نشن.

۴. زمانی که علم آموزان در گروه های دو یا سه نفری حتی روی بخشی از یک تکلیف کار می کنن، کارکرد اونا بهتره. کارکردن با یک همکلاسی، زمانی که علم آموزان از جواب یا روند حل مسأله مطمئن نیستن، حمایت لحظه ای ایجاد می کنه.

۵. موفقیت، موفقیت بیشتر میاره! فعالیتای علم آموزان رو در مورد ای طراحی کنین که می تونن بدرخشند و بخوان به این احساس مثبت که از اون موفقیت حاصل شده، ادامه دن. از تکنیکای جدا و جداسازی استفاده کنین تا علم آموزان بیشتری رو جذب کنین.

۶. به علم آموزان کمک کنین که رابطه بین سعی و موفقیت رو بفهمن. بعضی وقتا علم آموزانی که همت کمتری دارن، فکر میکنن که علم آموزان خوب به یه جور باهوش تر از اونا هستن یا اون تکلیف واسه علم آموزان خوب، آسون تر از اون چیزیه که اینا فکر می کنن. یادگرفتن این نکته که هر کسی نیاز داره که سخت سعی کنه، می تونه به بعضی از علم آموزان بینش عمیق تری بده.

۷. بعضی از معلمان زمانی که علم آموزان به شکل انفرادی تکالیف خود رو انجام میدن، به سؤالات شفاهی اونا جواب نمی دن، مگه در زمانای مشخص. یعنی از علم آموزان خود می خوان که سؤالات خود رو در زمانی مشخص، به طور مثال بعد از تموم شدن تکلیف بپرسند. این روش باید به طور درست استفاده شه، چون در این صورت علم آموزان رو تشویق می کنه تا به کار خود ادامه دن. دلیل این اثر مثبت اینه که علم آموزان میدونن که سؤالات اونا در زمانی مشخص جواب داده می شه.

۸. سرفصلا، مدلا، نمونه ها و دلیلای زیادی رو پیشنهاد بدین تا علم آموزان بدونن که چه زمانی در راه درست قرار دارن.

۹. به علم آموزان بگید اهداف معقولی واسه خود تعیین کنن و واسه رسیدن به اونا سعی کنن. زمانی که علم آموزان طبق رسیدن به هدفی شخصی سعی کنن، علاقه خاصی به کار خود پیدا می کنن.

۱۰. معلم باید زمانی که دانش آموزِ درحال انجام تکالیف با چالشی دست به گریبانه، یکی از قدرتمندترین سؤالات خود رو به عنوان یک معلم از اون بپرسد: «چه جوری میتونم کمکت کنم؟»

۱۱. کلا یادگیری باید هدفی روشن و عملی داشته باشه. علم آموزانی که میدونن چرا باید تکالیف خود رو بکنن، شک نداشته باشین نسبت به انجام اون مشتاق تر هستن، چون میدونن انجام اون، درحال حاضر و در آینده چه فوایدی واسه اونا درپی داره.

۱۲. به علم آموزان بگید که سؤالات خود رو زمانی که تکالیف رو به شکل انفرادی انجام میدن، در قسمت مشخصی روی تخته یا کتاب خود یادداشت کنن. بعد معلمان در زمان مشخص به اونا جواب دن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تقویت مغز با ۹ ماده غذایی طبیعی 

۱۳. ارزشیابی ساختگی ما رو به دو هدف نزدیک می کنه. این ارزشیابی نه تنها باعث می شه که متوجه این موضوع باشین که علم آموزان چه کاری انجام میدن و چه چیزایی رو نمی دونن، بلکه می تونه وسیله مفیدی باشه واسه اینکه بفهمین علم آموزان دقیقا میدونن روند موفقیت چیه؟ و چیجوری باید به اون برسن؟ ارزشیابیای ساختگی کوچیک که به طور دائم انجام می شن، می تونن واسه نگه داشتن علم آموزان در راه درست خیلی مؤثر و مفید باشن.

۱۴. به علم آموزان یاد بدین که کار اونا همیشه نباید عالی و بی اشکال باشه تا مورد قبول شما و معلمان بگیره. بعضی وقتا «خوب» واقعا به اندازه کافی خوبه!

۱۵. قدرت و اثر فشار همسالان رو مهار کنین. علم آموزان باید در رقابتای کلاس، باهم همکاری کنن تا به هدف مشخصی برسن؛ این کار می تونه اون دسته از علم آموزانی رو که می خوان تقلب کنن، مجبور کنه که به خاطر همکلاسی و دوستان خود این کار رو انجام ندن.

۱۶. خیلی از معلمان دریافته ان که اگه در فاصله ها مشخص، کار علم آموزان رو متوقف کنن و به اونا وظیفه ی بررسی تکالیف دوستان خود رو بسپارند، می تونن به یادگیری و افزایش اعتماد به نفس علم آموزان کمک زیادی کنن.

۱۷. موفقیت در مدرسه یک اتفاق بزرگ و باشکوه نیس، اما موفقیت در دانشگاه نیازمند دستاوردهای الگوهای کوچکه. باید با علم آموزان در بحثای کوتاه کلاسی، اندیشه ها و بقیه گفتگوهای اشتراکی کار شه تا این باور در اونا نهادینه شه.

۱۸. بعضی از علم آموزان از نمایش چشمی روند انجام تکالیفی که باید بکنن، استفاده میکردن. زمانی که علم آموزان مراحل مختلف یک واحد درسی رو تکمیل می کنن، می تونن در یک نمودار خطی یا جدولی با فضاهای خالی، روند پیشرفت کار رو نشون بدن و قدم به قدم جدول رو پر کنن؛ در اینجور روشی ایجاد همت و سعی در علم آموزان واسه تکمیل یک تکلیف بزرگ و بعضی وقتا سخت آسون تر می شه.

۱۹. تشویقای تکراری و حتی تشویق زیاد، بیشتر از تصحیح اشتباهات علم آموزان با خشونت، می تونه اونا رو برسر انجام تکالیف خود بنشاند.

۲۰. نظارت دقیق و از نزدیک روی فعالیتای علم آموزان در هنگامی که تکالیفشان رو انجام میدن، باعث می شه شما فهمیده باشین اونا در کدوم قسمت مشکل دارن و در کنترل اونا کمک کنین. مشکلات کوچیک، مسدودکننده ی راه رسیدن به اعتماد به نفس نیستن، مشکلات بزرگ هم .

۲۱. علم آموزانی رو که به طور جداگونه و انفرادی کار می کنن، تشویق کنین، چون اگه اونا مشکلی داشته باشن، به کار خود ادامه میدن تا کمک برسه. بعضی از معلمان به علم آموزان علامتی میدن که روی میز بذارن؛ یک طرف این علامت قرمز و طرف دیگر اون سبزه. اگه اونا به کمک نیاز داشتن، از علامت قرمز استفاده می کنن و اگه همه چیز درست بود و مشکلی نداشتن، از علامت سبز.

۲۲.به علم آموزان یاد بدین که چیجوری زمان دقیق مورد نیاز رو واسه انجام و تکمیل تکلیف خود حدس بزنن. علم آموزانی که فکر می کنن انجام تکالیف شون ساعتا زمان می بره، نسبت به اون دسته از علم آموزانی که میدونن انجام تکالیف، زمان کوتاهی نیاز داره، تمایل بیشتری به ترک کار خود دارن.

۲۳. در آخر درس، باید به علم آموزان زمان داد تا در مورد اون چیزی که یاد گرفتن، فکر کنن. به اونا زمان بدین که جوابا رو بنویسند و بعد اونا رو تشویق کنین تا چیزی که رو که به درستی انجام دادن و چیزی که در طول انجام تکالیف باعث استرس شون شده، با همدیگه به اشتراک بذارن. به اشتراک گذاری نتایج فراشناختی علم آموزان می تونه روشی قوی واسه اونا باشه تا فهمیده باشن که علم آموزان دیگر چیجوری بر مشکلات یادگیری خود غلبه می کنن.

۲۴. معمولا علم آموزان بزرگتری که در درسی مهارت دارن، منبع خوبی واسه دیگر علم آموزان هستن تا از اونا یاد بگیرن. اونا می تونن پیشنهادای سریع و غیررسمی رو از علم آموزان بزرگتر گرفته و با دیدگاه های اونا مورد تشویق قرار گیرند.

۲۵. باید واسه علم آموزان فرصتی فراهم کنین که بتونن فعالیتای گذشته خود رو به خاطر بیارن؛ مرور کنن که چیجوری در یادگیری تا این نقطه پیش اومدند. این کار باعث می شه موفقیتای گذشته خود رو مرور کنن و تصویر بزرگی از چیزی که قبلا انجام دادن، ببینند. این جور که تشویق می شن و به سعی خود ادامه میدن.

۲۶. باید مطمئن شید که علم آموزان قبل از رفتن به موضوع بعدی، به اندازه کافی روی مبحث فعلی تمرین انجام دادن.

۲۷. فعالیتای مختلفی واسه مرور مباحث باید ترتیب بدین. در آخر هر کلاس، زمانی که معلم مرور سریعی برآنچه که در طول روز آموزش داده انجام می ده، باید از فعالیتای مختلفی استفاده کنه تا سبکای مختلف یادگیری رو شامل شه.

۲۸. معلمان باید با علم آموزان کار کنن تا اونا روی نقاط قوت خود تمرکز کنن. زمانی که داش آموزان فهمیدند چه چیزی رو درست انجام میدن و کدوم تکنیکای مطالعه فردی واسه اونا کارگشاه، می تونن از این تکنیکا و نقاط قوت خود استفاده کنن و سریع تر و مفیدتر عمل کنن.

منبع: teaching.monster

 


Leave a Reply