Uncategorized

تقویت اراده واسه لاغری؛ ۴ راه حلی که به شما قدرت می ده 

 

بیشتر مردم اراده رو نیروی اسرارآمیزی میدونن که افراد «تنبل» به اندازه کافی از اون بهره مند نشده ان. اراده، بیشتر مثل به عضلهه، اگه اراده تون تقویت نشه، نمیتونه کارهای بزرگی واسه تون بکنه. تحقیقات نشون دادن توانایی مغز واسه تصمیم گیری محدوده و تصمیمات جزئی ای که در طول روز می گیریم، اراده ی ما رو ضعیف می کنه. با تضعیف اراده، شاید تمایل شما به پُرخوریای عصبی بیشتر شه یا چُرت زدن رو به باشگاه رفتن ترجیح بدین. بهترین راه واسه تغییر عادات، خواه این تغییر زودتر بیدارشدن از خواب باشه خواه ترجیح دادن خوردن یک موز به جای یک تکه کیک، اینه که اراده تون رو همیشه تقویت کنین. واسه شروع، چار روش به شما پیشنهاد می کنیم که واسه تقویت اراده واسه لاغری لازمه.

 

۱. عادات مثبت بسازین

اولین راه واسه تقویت اراده واسه لاغری اینه که به عادات مثبت خو بگیرین. ۹۹ درصد مواقع، روزمرگی بر اراده پیروز می شه. عادت و روزمرگی چیجوری به وجود میاد؟ اگه چار هفته، به طور منظم پیگیر یک رفتار باشین، اون رفتار بخشی از زندگی روزمره تون می شه. در آخر به این رفتارها و عادتا اونقدر وابسته شده و از اونا لذت می برین که اگه برخلافشان عمل کنین، مثلا ورزش نکنین یا غذای سالم نخورید، احساسی عجیب و غیرطبیعی دارین.

۲. همه چیز رو یادداشت کنین

خودآگاهی کلید تغییر یک عادته و بعضی وقتا مجبوریم واسه رسیدن به خودآگاهی از بیرون به خودمون نگاه کنیم. وقتی شما رفتارها و انتخاب هاتون رو در مورد خورد و خوراک و نحوه ی ورزش کردن می نویسید، می تونین رفتارهایتان رو بی طرفانه آزمایش و قضاوت کرده و تغییرات لازم رو در آینده بسازین. شرکت Kaiser Permanente مطالعه ای انجام داده که نشون می ده افرادی که تموم خوراکیای مصرفی خود رو یادداشت می کردن، دو برابر بقیه وزن کم می کنن. دکتر کلی مک گونیگال (KellyMcGonigal) از دانشگاه استنفورد و وبلاگ نویس در «روانشناسی امروز» (Psychology Today) می گه، عواملی چون الکل و کمبود خواب هم می تونن با افزایش تکانش گری (رفتارهای تکانشی)، خودآگاهی شما رو کاهش بده؛ پس حتما این عوامل رو هم یادداشت کرده و محدودشان کنین.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تقویت فن بیان و گویندگی با چند نکته کاربردی 

۳. اهداف واقع گرایانه واسه خود مشخص کنین

اگه هدفی که واسه خود در نظر می گیرین، غیرواقعی و خیلی ایده آل گرایانه باشه حتما با شکست روبرو میشید. آرزوها و انتظارات شما نباید دور از ذهن باشن. مثلا می تونین با خود قرار بذارین تا جلسه دانشگاه تون ۹ کیلوگرم کم کنین، اما اگه تا این مراسم فقط یک ماه فرصت دارین، شک نداشته باشین در اینجور هدفی شکست خواهید خورد. بهتره به طور متناوب، هم اهداف بلندمدت و هم اهداف کوتاه مدت واسه خود مشخص کنین. به گفته دکتر کوین هال (Kevin Hall) از مؤسسه ی ملی دیابت و مریضیای کلیوی و گوارشی آمریکا و سرپرست مطالعه ای در مورد اهداف غیرواقع گرایانه و کاهش وزن، ایجاد تدریجی یک عادت، خیلی مؤثرتر از یک تغییر ناگهانیه.

۴. آروم و دور از استرس باشین

گرفتن هر تصمیمی در طول روز، توان مغزتون رو کم می کنه، پس واقعا ارزش داره واسه هر چیز کوچیکی به خودتون استرس وارد کنین؟ استرس، اراده تون رو تضعیف می کنه و باعث می شه تصمیمات نادرست و ضعیفی بگیرین. اگه تصمیم گیری بخشی از کارهای روزانه شماس، سعی کنین پایه برنامه ریزی هاتون روی انتخابای سالم باشه تا در تصمیم گیریای جزئی و کوچیک دچار استرس نشید. برنامه غذایی تون رو از قبل مشخص کنین و واسه انجام تمرینای ورزشی هم با یک دوست یا همراه برنامه ریزی کنین. اگه از قبل تصمیمای روزمره تون رو گرفته باشین، دیگر واسه انتخاب انجام کارا یا نبود انجام اونا نیروی معزتان بررسی نمی ره.

برگرفته از: forbes.com

 


Leave a Reply