واسط کاربر:-پایان نامه درباره تنگناهای صادرات نرم افزار

دانلود پایان نامه

قابلیت آزمون

آزمایش عبارت است از عملی که به منظور تعیین صحت انجام کارها توسط برنامه و تطبیق نتایج مورد انتظار و نتایج حقیقی، انجام شود. هدف از انجام آزمایش را می توان عبارت از موارد زیر دانست:

  • آزمایش فرآیند اجرای یک برنامه با هدف یافتن یک خطاست.
  • یک مورد آزمایش خوب و موفق، آزمایشی است که یک خطای تا کنون کشف نشده را مشخص کند.

مطابق با اهداف فوق اگر آزمایشی موفق انجام گیرد، نتایج زیر حاصل می آید:

  • خطا های نرم افزار را مشخص می کند.
  • تعیین می کند نرم افزار مطابق با خواسته ها کار می کند.
  • اطلاعات جمع شده از آزمایش، دلیل خوبی بر قابلیت اطمینان نرم افزار و در کل کیفیت نرم افزار می باشد.

1-5-14 واسط کاربر[1]

کیفیت واسط کاربر برنامه نیز در کیفیت کل نرم افزار مهم است. اگر برنامه از لحاظ عملیات، ساختمان داده و دیگر موارد بسیار خوب باشد، ولی از لحاظ واسط کاربری مشکل داشته باشد. مورد قبول کاربران قرار نخواهد گرفت در مقابل اگر برنامه از واسط کاربری مناسبی برخوردار باشد، به سرعت و به راحتی توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد(مانند ویندوز که با داشتن اشکالات زیاد، خیلی مورد توجه قرار گرفته است) بنابراین لازم است تا واسط کاربری برنامه امان از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. بدین منظور شرکت مایکروسافت هفت اصل برای طراحی واسط کاربری برنامه تعیین نموده است. این هفت اصل عبارتند از:

  1. کاربر کنترل کننده است.

هیچ یک از ما دوست نداریم تحت کنترل دیگری باشیم، به خصوص تحت کنترل کامپیوتر. کاربر همیشه باید این احساس را داشته باشد که هر چه روی صفحه اتفاق می افتد، در کنترل اوست. کاربران باید احساس کنند که خودشان کاری را هدایت می کنند، نه این که تصور کنند که عکس العملی در برابر خواسته های کامپیوتر انجام می دهند. کاربران خواسته ها و نیازهایی خاص خود دارند. لذا، مسئله مهم آن است که در نرم افزارتان تا حدودی به کاربر امکان اعمال سلیقه های شخصی را بدهید. به عنوان مثال، در ویندوز می توانید رنگ ها، فونت ها و بعضی چیزهای دیگر را مطابق میل خود تغییر دهید، همین امر موجب می شود احساس کنید که ویندوز در کنترل شماست.

یک برنامه خوب به کاربر می گوید که در حال انجام چه کاری است برنامه نباید موجب سرگردانی کاربر شود، به طوری که نداند درکجا و در حال انجام چه کاری است. به عنوان مثال اگر تهیه یک گزارش زمانگیر باشد و پیغام مناسبی به کاربر داده نشود این احساس بوجود می آید که برنامه قفل کرده است و باید به طریقی از آن خارج شود. در همین مثال ساده می توان اهمیت یک پیغام را دریافت کرد.

  1. صراحت[2]

یعنی بجای لغات از اشکال استفاده کنیم درست مثل یک عکس که از هزاران لغت ارزشمندتر است.

  1. سازگاری[3]

یکی از مهمترین وجوه پیاده سازی برنامه های تحت ویندوز، سازگاری آنها می باشد. اگر تمام برنامه ها از نظر نمایش اطلاعات و عکس العمل در برابر کاربران، با یکدیگر سازگار بودند، هنگام کار با آنها کاربر به جای آنکه وقتش را صرف یادگیری نحوه عکس العمل برنامه شما در مقایسه با دیگر برنامه ها نماید،     می تواند به انجام کارهای دیگری بپردازد.

  1. جبران[4]

در برنامه های خوب، فشردن کلیدها و مشاهده رویدادهایی که رخ می دهد، به ندرت موجب اشکال     می شود. اگر کاربر عملی انجام دهد که موجب پاک شدن اطلاعات شود، کادر محاوره ای ظاهر می شود و او را از این واقعه مطلع می سازد. به این ترتیب، او می تواند کلید انصراف را فشار دهد  تا عملیات متوقف گردد. که این عمل مفهوم جبران را بیان می کنند. باید به کاربر اجازه داده شود برنامه را کشف کند و تمام عملیاتی که انجام می دهد قابل برگشت و اصلاح پذیر باشند. بخصوص قبل از انجام عملیات مخرب، کاربر باید مطلع شود که چه کاری را می خواهد انجام دهد.

  1. بازخورد[5]

بیشتر کاربران از یک کامپیوتر ساکت و بدون واکنش متنفرند. کاربر باید از رویدادهایی که رخ می دهد، مطلع شود. و باید با استفاده از ترکیب امکانات صوتی وتصویری، اطلاعات لازم به کاربر داده شود. محلی که واکنش نشان داده می شود، باید نزدیک نقطه ای باشد که کاربر مشغول کار است. یعنی هنگامی که کاربر اطلاعاتی را در بالای صفحه وارد می کند پیغام خطا نباید در پایین صفحه نمایش داده شود. در هر حال باید اطلاعات لازم به کاربر داده شود مثلا” تغییر شکل اشاره گر موس به حالت شنی .

  1. زیبایی شناسی[6]

از لحاظ ظاهری نیز برنامه  باید کاربر را راضی کند. علاوه بر رنگ های استفاده شده در برنامه، طراحی شکل صفحه بسیار مهم است.

  1. سادگی

آخرین قانون طراحی، سادگی است. سهولت استفاده از برنامه بسیار مهم است و باید دو مورد زیر در حالت تعادل باشد.

  • دسترسی به تمام اطلاعات و عملیات در برنامه
  • سادگی در واسط کاربری و استفاده از برنامه

[1] User interface

[2] Explicitly

[3] consistency

[4]FORGIVENESS

[5]feedback

[6]AESTHTICS

دانلود پایان نامه