مقوله های دردولت الکترونیک//پایان نامه درباره خدمات دولت الکترونیک

دانلود پایان نامه

دیدگاه جامع نسبت به مقوله های اجرایی دردولت الکترونیک

پرداختن به مسائل اجرایی مرتبط با دولت الکترونیک کار دشواری است اما این مسائل  از مسائل  کلیدی دولت الکترونیک محسوب می‏شوند. دیدگاه جامع نسبت به پروسه­های اجرایی، منابع ارتباطی و اطلاعاتی را می توان به صورت ذیل ارائه کرد:

  • برقراری ارتباطات الکترونیکی
  • ادغام پروسه‏های داخلی و خارجی
  • حمایت ازپروسه‏های اجرایی و حکومتی در سطوح مختلف و درمراحل مختلف.
  • طرح های سازمانی جدید خلاقانه.
  • همکاری ازفاصله دور و بین سازمان ها و رده­های مختلف.
  • افزایش ارتباط با شهروندان و افزایش مشارکت بین آژانس­ها.

مدل SHELماریا  ای ویمر مربوط به پروسه های اجرایی و دولتی می تواند برای درک و مطالعه بیش­تر این مقوله­ها مفید باشد(رابرت[1]، 2000).

مباحث سیاسی،اجرایی و اخلاقی در بحث دولت الکترونیک

تعدادی از مباحث سیاسی، اجرایی و اخلاقی مرتبط با دولت الکترونیک که می‏توان به آن اشاره کرد مباحث امنیت، حفظ حریم خصوصی و شکاف دیجیتالی می‏باشد که از مهم‏ترین مباحث در این زمینه می‏باشد و باید در بحث دولت الکترونیک به آن توجه کرد.

در اجرای دولت الکترونیک باید حفظ امنیت و حریم خصوصی را نیز مدنظر قرارداد تا تضمین شود که سیستم‏های اطلاعاتی و دارایی­ها به خود حفظ شده و حق افراد نیز پایمال نمی‏شود. به‏طورکلی امنیت به حفظ سیستم‏های اطلاعاتی و کنترل نحوه‏ی دسترسی به اطلاعات اطلاق می‏شود. اجرای امنیت به وضعیت وحساسیت اطلاعات باز می‏گردد. به‏طورمثال حفظ امنیت اطلاعات عمومی ، ازجمله زمان جلسات شورا در وب، به سختی و دشواری حفظ امنیت اطلاعات فردی نیست. حفظ حریم خصوصی نیز به طورکلی به مقوله احترام به حق داشتن اطلاعات فردی وخصوصی یک شخص باز می گردد(که اغلب اطلاعات اسمی خوانده می شوند)که باید به خوبی از آن ها حفاظت شود. قوانین مربوط به حفظ اطلاعات خصوصی معمولا به همین منظور تنظیم می‏شوند(کلورلی[2]، 2001).

مسأله دیگر، شکاف دیجیتالی است. هم­زمان نگرانی­هایی درباره­ی شکاف بین وجود تکنولوژی و عدم وجودتکنولوژی وجود دارد که معمولا به «شکاف دیجیتالی» شناخته می­شود. به­منظور تضمین اینکه کشورها از بروز شکاف دیجیتالی جلوگیری کرده و شرایطی را فراهم می­نمایند تا رشد آگاهی و دانش منجربه کارایی بیش­تر می‏شود درنتیجه به رشد و پیشرفت بیش­تر و کافی، بسط روش­ها و الگوهای جدید مشارکت بین بخش­های خصوصی، دولتی و سازمان‏های جامعه­ی مدنی نیاز است(فانگ، 2002).

 

2-2-15- مدل‏هاي پياده سازي دولت الكترونيك

از بين مدل­هاي مختلف پياده‏سازي دولت الكترونيك، مدل­هاي سازمان ملل، لاينه و لي و گــــروه گارتنر به دليل اهميت بيشترشان به طور مشروح معرفي مي­شوند.

 

2-2-15-1- مدل سازمان ملل

در پژوهشي كه در سال 2002 ميلادي توسط سازمان ملل انجام گرفته، يك مدل پنج مرحله­اي براي پياده‏سازي دولت الكترونيك مشخص شده است. سازمان ملل اين مدل را براي تعيين وضعيت تكامل كشورها ارائه كرده و درعين حال ميزان آمادگي آنها را براي پذيرش فناوري اطلاعات نشان مي­دهد. تاكيد اين مدل كه نگرش كاربردي دارد بر روي كاربران و نيز نوع و تعداد خدمات ارائه شده به آنان متمركز است. شناسايي هركدام از اين گام­ها با بررسي وضعيت دولت الكترونيك در كشورهاي عضو سازمان ملل و چگونگي توسعه آن در جهان صورت گرفته است. اين گام­ها عبارتند از:

گام اول – پيدايش (ظهور): در اين مرحله كشورها ازطريق ايجاد يك وب سايت كوچك در وب حضور مي يابند. ادارات دولتي سايت­هاي اينترنتي خود را ايجاد مي­كنند. هم‏چنين اطلاعات موجود بر روي اين وب سايت­ها شكل غيركافي و ايستا دارند و به ندرت به روز مي‏شوند و اطلاعات لازم براي نشان دادن نحـــوه دسترسي به خدمات به كاربران داده نمي­شود. اطلاعات به‏طور معمول به شكل محصولات، خدمات، آدرس­ها و ارتباط با ساير وب سايت­ها است و در نهايت به شكل پاسخ دادن به سوال­هاي معمول قابل دسترسي است(استیفن[3] ، 2002).

گام دوم – ارتقا (توسعه): اطلاعات موجود بر روي سايت­ها افزايش مي­يابند و سايت­هاي اينترنتي پوياتر مي­شوند. تعداد صفحات وب افزايش مي‏يابند.اطلاعات به شكل پويا ارائه و دفعات به‏روز شدن آن زياد مي­شوند. هم‏چنين درجه تنوع اطلاعات و محتواي آنها بالا مي­رود و به شكل كاتالوگ، خبرنامه و موتورهاي جستجو قابل دستيابي هستند(کیلی[4] ، 2003).

گام سوم – تعامل: ارائه اطلاعات در اين مرحله بر پايه نياز مراجعان سازماندهي مي­شود و كاربران مي­توانند با پست الكترونيك يا پركردن فرم­هاي الكترونيك با سازمان خود ارتباط برقرار كنند. در اين مرحله ارتباط دوسويه رسمي بيشتري ميان مشتريان و سازمان برقرار مي­شود. هم­چنين بانك‏هاي اطلاعاتي با موتور جستجو در اختيار كاربران قرار مي گيرد تا امكان تبادل اطلاعات با سازمان خود را بيابند. مشتريان امكان خودي‏كردن محصولات و خدمـــــات بر خط را خواهند داشت؛ يعني، مي­توانند تنها محصولات و اطلاعاتي را ببينند كه موردنيازشان است(لاین و جان[5] ، 2001).

گام چهارم – تراكنش (تبادل): طي اين مرحله، كاربران مي­توانند از خدمات به صورت برخط استفاده كنند، جهت دريافت خدمات و اطلاعات و محصولات روي خط مبلغ موردنظر خود را پرداخت‏كنند و معاملات مالي با امنيتي را به صورت برخط انجام دهند. ارتباطات در اين مرحله به شكل زنجيره­اي است كــــه بين خدمات و محصولات برقرار مي­شود تا بالاترين ميزان رضايت كاربران تأمين شود. به علاوه بر روي حريم افراد، تأييد صحت ارتباطات، اعتبار تبادلات، يكپارچگي و عدم تكرار تمركز مي‏شود(کیلی ، 2003).

گام پنجم – يكپارچگي (ادغام): در اين مرحله، همه خدمات و اطلاعات دولتي، به‏سادگي در اينترنت قابل دسترسي هستند. كليه وظايف الكترونيك يكپارچه شده­اند و در فضاي الكترونيك خطوط متمايزكننده ادارات برداشته شده­اند. پژوهش­هايي كه توسط سازمان ملل انجام گرفته، نشان دهنده اين مطلب است كه در سال 2002 ميلادي، 32 كشور جهان در مرحله پيدايش، 65 كشور در مرحله ارتقا، 55 كشور درمرحله تعامل و 17 كشور در مرحله تراكنش قرار داشته‏اند و هيچ يك از كشورهاي جهان به مرحله يكپارچگي نرسيده اند. هم‏چنين كشورهاي فقير و عقب مانده جهان بيشتر در گام نخست گسترش دولت الكترونيك جاي دارند. ايران و برخي از كشورهاي روبه توسعه، كشورهاي آسياي مركزي و برخي از كشورهاي خاورميانه در مرحله ارتقا جاي دارند. كشورهاي اروپايي و برخي از كشورهاي عربي مانند امارات متحده، كويت، مصر، مغرب، اردن و عربستان سعودي در مرحله تعامل قرار دارند. پيشگامان دولت الكترونيك درجهان مانند كانادا، انگلستان، سنگاپور، آمريكا و استراليا در مرحله تراكنش هستند و با وجود اينكه هنوز هيچ كشوري به مرحله يكپارچگي دست نيافته است، اما انگلستان و سنگاپور از پيشگامان ورود به اين مرحله هستند. گفتني است كه آرمان كشورها از استقرار دولت الكترونيك لزوماً پيمودن تدريجي و گام به گام اين مراحل نيست. به طوري كه برخي از كشورها رسيدن به فازهاي تعامل يا تراكنش را به عنوان آرمان خود برگزيده­اند. نتايج بيشتري از اين مدل و تحقيقـــات مرتبط با آن در فصل بعدي ازنظر مي گذرد (استیفن، 2002).

 

[1]-Robert

[2]-Cluverli

[3]-Steifen

[4]-Keily

[5]-Line & Jhon

دانلود پایان نامه