انواع تبلیغات تجاری:-پایان نامه درباره ایجاد رغبت به خریدو فروش

دانلود پایان نامه

شيوه هاي تبليغات تجاري امروزي در ایران

علاوه بر راديو، تلويزيون، روزنامه‌ها و نشريه‌ها و بيلبوردهاي تبليغاتي كه در سطح شهرها و بزرگراه‌ها خود نمايي مي‌كند، مهمترين شيوه‌ي تبليغاتي تجاري دنياي امروز را بايد تبليغات اينترنتي بدانيم که در كنار شبكه هاي تلويزيوني ماهواره‌اي قرار دارد. در ايران علي رغم فراگير شدن نسبي كامپيوتر و اينترنت در مراكز تجاري، اداري و منازل، همچنان تلويزيون و نشريه‌هاي چايي حرف اول را در زمينه تبليغات تجاري مي‌زنند، چرا که اعتقاد براين است كه اين رسانه‌ي جديد همچنان دربرگيرنده قشر خاصي است و عامه شمول نيست و تعداد بازديد كنندگان از سايت‌هاي ايراني كم و محدود به داخل كشور است(حنفی زاده و بهبودی،1388: 36). مطالعات صورت گرفته، گویای آن است که تبلیغات تهیه  شده در کشور ما که دارای الگوی علمی و با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور برنامه ریزی و تهیه شده باشد چندان زیاد نمی باشد. به طوریکه بسیاری از تبلیغات تولیدی در کشورتنها گرده برداری از تبلیغات معروف وپرفروش دنیاست و یا بدون هیچ الگوی علمی تهیه و ارائه می شوند ( محمدیان، 1388: 189)؛ این موضوع بدان علت است که در بسیاری از سازمان ها پرداختن به امور تبلیغاتی عموما بدون بررسی های کافی و برنامه ریزی مشخص، انجام می شود و با وجود صرف هزینه های بسیار اهداف مورد نظر تحقق نمی یابند. همچنین با وجود استفاده برخی از شرکتها و موسسات تبلیغاتی از افرادی که دارای تخصص تبلیغات و زمینه های وابسته به آن هستند، عمدتا تحقیقات کافی در جامعه و مخاطبان تبلیغ انجام نمی گیرد (پور غفاری ،1383: 36). تبلیغی که بدون تحقیق انجام شود، نمی تواند رابطه ای بین محصول و پیام ارائه شده ایجاد نماید و در جلب مخاطب و جلب انگیزه خرید در بازار هدف موفق و از اثربخشی کافی برخوردار باشد به نحوی که تبلیغات نامناسب عملا میزان فروش یک محصول را کاهش می دهد (اُگیلوی، 1391: 94).

6.1-  انواع تبلیغات تجاری

تبليغات درچهار نوع کلي دسته بندی می شود که شامل تبليغات تجاری ، سياسي، مردمي و آموزشي می باشد(اربابي، 1369: 86)، با توجه به موضوع پژوهش حاضر به بحث راجع به تبلیغات تجاری می پردازیم که این نوع تبلیغ خود به چهار دسته تقسیم بندی می شود که عبارتنداز: تبلیغات بازرگانی، مصرفی، صنعتی و خدماتی.

  1. تبليغات بازرگاني: توليدکنندگان براي اينکه کالاي خود را به فروشندگان و به طور کلي تاجران و معامله‌گران به فروش برسانند ناچارند که براي جلب توجه آنها به آگهي متوسل شوند و به اين وسيله فروشندگان را در جريان کالاهاي خود قرار دهند که به آگهی های مورد استفاده این قشر تبلیغات بازرگانی گفته می شود.
  2. تبليغات مصرفي: يک نوع تبليغ بخصوص براي انواع محصولات است و بيشتر متوجه فرد و کساني است که براي خود يا خانواده خريد مي‌کنند.
  3. تبليغات صنعتي: اين نوع از تبليغات، جنبه عمومي ندارد و فقط مورد احتياج بعضي از طبقات مشخص است. بيشتر اين کالاها از نوع فرآورده‌هاي صنعتي هستند که در کارخانه‌ها، امور ساختماني و پزشکي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
  4. تبليغات خدماتي: تبليغي که در آن ارائه خدمتي فرهنگي، اجتماعي، هنري و… به مخاطبان عرضه مي‌شود (همان منبع: 87).

به طور کلی می توان عنوان کرد که جاذبه های احساسی به نحوی درهرچهار نوع تبلیغ تجاری دارای کارکرد می باشد چرا که عامل کلیدی در اهداف سودجویانه ی همه آنها عامل انسانی است و هیچ انسانی از تحت تأثیر قرار گرقتن احساسات و هیجانات مبرا نیست (بیرانوند،1389: 276).

7.1- اهداف مهم تبلیغات تجاری

در بسیاری موارد در بیلبوردها، تیزرهای تبلیغاتی و حتی سایت ها با تبلیغاتی مواجه هستیم که سرگرم کننده و گاهی خنده دار به نظر می رسند و حتی تحسین همگان را بر می انگیزند، اما سوال اینجاست که آیا این تحسین کنندگان خریدار کالا یا خدمات آن شرکت یا موسسه می شوند؟! آیا این آگهی که دقایقی افراد را سرگرم کرده و اطلاعاتی از محصول در اختیار آنها قرار داده است می تواند آنان را مجاب به خرید کند؟! به عنوان مثال آگهی ِ” زورو[1] وارد صحنه می شود، با چند نفر می جنگد و در نهایت با اتومبیلی از صحنه فرار می کند و می گوید: ماشین خود را در قرعه کشی بانک برنده شده ام” یک آگهی جذاب و سرگرم کننده است، اما آیا بیننده با دیدن این آگهی در این بانک حساب باز می کنید؟! یا در زمان خرید خدمت به خاطر دارد این آگهی مربوط به کدام موسسه بود؟ اما درتبلیغی دیگر با این پیام : “برای آقایانی که از سوزش و التهاب پس از اصلاح خسته شده اند” دیده می شود که دقیقا بر روی مشکل بسیاری از آقایان دست گذاشته و مزیت و هدف محصول را با بیانی ساده مطرح کرده است؛ این تبلیغ، دربرگیرنده ی هدف اصلی تبلیغات است که همان اثربخشی می باشد. البته چنانچه بیان هدف اصلی تبلیغ (بیان ویژگی های محصول، مزایا و… ) در غالب طنز و یا برنامه ای سرگرم کننده باشد که مخاطب را ملزم به تماشا نماید، بسیار تأثیرگذار خواهد بود(بیرانوند،1389: 276)، که از جمله تبلیغاتی که می تواند هم هدفمند باشد و هم سرگرم کننده تبلیغات هیجانی و احساسی می باشد.

در دسته بندی تبلیغات بر اساس هدف سه نوع تبلیغات وجود دارد که عبارتنداز: تبليغات آگاه كننده[2]، تبليغات ترغيب كننده[3]، تبليغات يادآوري كننده[4].

[1]. Zero

[2]. Informative Ad

[3]. Persuasive Ad

[4]. Recall Ad

دانلود پایان نامه