
رابطهی بین ارتباطات دیجیتال و سنتی
شناخت رابطهي بین تکنیکهای جدید ارتباطات دیجیتال و ارتباطات سنتی ضروری است تا فرصتهای جدید از دست نروند و تبلیغات به یک شیوهی همگرا قابل برنامهریزی باشند. همانطور که«جنکینسون و ساین»(2001) بیان میکنند:
انواع مفاهیم و اصطلاحات هم از طرف آکادمیکها و هم از طرف شاغلین و حرفهایها مورد استفاده قرار میگیرند. بهعنوان مثال، یکی از تحقیقات درخصوص برنامهریزی رسانهای نشان داد که بعضی از افراد به عنوان شیوههای توزیع ارتباطات به رسانه و بعضی به کانالها رجوع میکنند. و به همین صورت، بعضی به ابزارها و بقیه به کانالها و شیوهها به عنوان تکنیکهایی رجوع میکنند که رسانه بوسیلهی آن قابل بهکارگیری است(چفی و اسمیت، 2008).
برای نشان دادن رابطه بین سطوح مختلف ارتباطات بازاریابی به جدول 1.2 رجوع کنید که براساس مفهوم شناسی معرفی شده توسط«جنکیسون و ساین[1]» در سال 2001 است و بهطور فزایندهای توسط شاغلین و دانشگاهیان مورد استفاده قرار گرفته است.
جدول 1.2 مفاهیم اصلی ارتباطات بازاریابی | ||
اصطلاح ارتباطات بازاریابی | تعریف | نمونههایی از رسانههای دیجیتالی و سنتی |
وسیله(رسانه) | هر چیزی که حامل پیامی است.
حامل پیام یا شیوه انتقال. میتوان از آن به عنوان نقطه تماس با مشتری یاد کرد. |
پخش(تلویزیون، رادیو)، مطبوعات، پست مستقیم، سینما، پوستر، دیجیتال(وب، ایمیل، موبایل) |
روش و تکنیک | مجموعهای از تکنیکهای مهارتی برای ارتباطات بازاریابی
به لحاظ سنتی به این تکنیکها و روشها، ابزارهای ترفیع یا عناصر مختلف آمیخته ارتباطا میگویند. |
تبلیغات، بازاریابی مستقیم، روابط عمومی، تحقیق بازار، فروش شخصی، ترفیع فروش، ضمانت، بستهبندی، نمایشگاههای تجاری.
همهی آنها به صورت آنلاین نیز مورد استفاده قرار میگیرند. |
کانالها(ابزارها) | ترکیب یک شیوه با یک وسیله | پست مستقیم، تلویزیون پاسخ مستقیم، تبلیغات مارک تلویزیون، کانالهای دیجیتال: اشکال گوناگون تحقیق بازاریابی، بازاریابی وابسته، نمایش آگهیها، بازاریابی ایمیل، رسانهی اجتماعی، وبلاگها و فیدها. |
وسیله | یک کانال ویژه که برای به دست آوردن مخاطب موردنظر مورد استفاده قرار میگیرد. | تلویزیون(ITV، کانالها)، روزنامه(Sun، Metro، Times)، مجله(اکونومیت، رادیو تایمز)، رادیو(رادیو ویرجین، BBC رادیو 5) و سایتهای متعلق به آنها، موتورهای جستحوی گوناگون مانند Google hit |
[1]Jankinson and Sain
